© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Dr. Balys Vaitkus, 2005
Kartais moku būti labai stipri. Pokalbis su
G.Lukšaite-Mrázkova
Visi mes gebame “atrasti” seniai atrastus dalykus. Tokia
mintis kirba galvoje vis iš naujo perkratant įspūdžius,
patirtus bendraujant su vasario viduryje Lietuvoje vėl
viešėjusia Prahos mūzų menų akademijos profesore
G.Lukšaite-Mrázková, ją klausant ir stebint. Prie jos, vos
tik pasirodžiusios Muzikos ir teatro akademijos
koridoriuose, dažnas prieidavo ne vien pasilabinti, bet ir
ko nors svarbaus pasiteirauti. Nemažo dėmesio sulaukė
ir profesorės vedami baroko muzikos seminarai LMTA
pianistams, klavesinininkams ir vargonininkams - juos
G.Lukšaitė-Mrázková vedė su didžiule atida, kantrybe ir
profesiniu kruopštumu. Tad ir mūsų pokalbis nuo
bendrųjų dalykų ilgainiui nukrypo į subtilesnes detales.
- Iš šalies atrodo, kad vaikščiodama tarp kolegų
Lietuvoje jaučiatės ramiai ir džiugiai. Ar jums
smagu nuolatos sugrįžti, ar galėjo būti kaip nors
kitaip?
- Be jokios abejonės, atmosfera labai draugiška! Bet net
ir dabar mėginu projektuoti: kaip būtų buvę, jeigu
būčiau pasilikusi Lietuvoje. Žinoma, mano prioritetai
buvo truputį kiti - ne vien geras gyvenimas. Gyvenimas
svetur padėjo susiformuoti mano pasaulėžiūrai, davė
daug patirties, kurios čia, matyt, nebūčiau įgijusi.
- Jei skaičiuotume, tai pusę gyvenimo esate
praleidusi Lietuvoje, o pusę - Čekijoje. Kuriai iš
šalių jaučiate daugiau sentimentų?
- Sentimentų?.. Galiu pasakyti vieną dalyką: per visą
savo amžių, kurį iki dabar nugyvenau, suvokiau, kad
sentimentai - tai be galo sunkus krūvis, nežmoniška
našta; jiems puoselėti reikia turėti daug energijos ir
jėgų. Kai pradedu galvoti, tai kažin kas gyvenime
svarbiau: ar ką nors kurti naudojant tam energiją, ar tą
pačią energiją panaudoti sentimentams… Sentimentai
trukdo keisti gyvenimą, ir man pačiai tas gyvenimo
pasikeitimas kainavo nepaprastai daug sveikatos. Mat
buvau taip išauklėta, taip “užprogramuota”… Todėl šiuo
metu stengiuosi kuo mažiau “užsiimti” sentimentais.
- Vis dėlto gyvenimo skirtingose šalyse patirtis
irgi labai skiriasi?
- Kai kuo skiriasi, kai kuo labai artima, - jeigu būtų labai
skyrusis, turbūt būčiau negalėjusi ten gyventi. Bet
muzikantams šiuo požiūriu gal kiek lengviau, nes
būdami tarp kitų muzikų visuomet jaučiamės tarsi
namie. Sakyčiau, mūsų specialybė labai “patogi”
emigracijai, nes - kad ir kur atsidurtum - su muzikantais
lengviausiai randi bendrą kalbą. Tada bendras kultūros
lygis nebėra toks skirtingas.
- Gal galėtumėte kiek plačiau supažindinti su
Čekijos muzikiniu gyvenimu? Ar yra jame
dalykų, iš kurių galėtume pasimokyti?
- Šiuo metu, deja, pasimokyti nebūtų ko… Čekija
išgyvena metą, kai kultūrai imti taikyti rinkos, verslo
dėsniai, ir, aiškus dalykas, jie negali veikti! Koncertuoja
žmonės, turintys “tvirtus pečius”, tie, kuriems tinka šou
žanras, tie, kurie yra “reprezentatyvūs”, - laimė, jeigu jie
dar ir gerai groja. O greta vadinamųjų rinkos elementų
yra susidariusi, sakyčiau, “draugų filharmonija”. Patekus
į tam tikrą ratą, galimybių koncertuoti daugiau,
nepatekus – mažiau. Aš į jį nepatekau, nes ten
nestudijavau, nesu ten išaugusi. Koncertus, kuriuose
mane kviečia groti, labai vertinu, nes žinau, kad niekam
nepriklausau! Gyvenime būna visko: vienam užkliūvi,
kad groji, kitam - kad kvėpuoji… Matyt, tai tiesiog labai
žmogiška.
Kalbant apie Čekijos koncertinį gyvenimą, negalima
nepaminėti itin padidėjusių bilietų kainų. O tai savo
ruožtu lemia tam tikrą finansų krizę. Čekijoje inteligentų
šeimose iš seno susiklostę, kad “tos pačios kėdės”,
koncertų lankymo tradicija būdavo perduodama iš
kartos į kartą. Ir staiga nemažai tų žmonių nebegali sau
šio malonumo leisti. Ta dalis gražių tradicijų nyksta…
Kita vertus, kuriamos naujos tradicijos, formuojasi
naujas turtingųjų sluoksnis... Ypatingų sunkumų turi
“Prahos pavasario” festivalis (renginys, gyvuojantis per
50 metų. - B.V.). Buvęs pagrindinis rėmėjas jo
nebefinansuoja, pradėtos mažinti programos, iš esmės
keičiama visa festivalio dramaturgija. Ir taip toliau…
Turbūt tai visiems bendras pereinamasis laikotarpis -
tikėkimės, kad pereinamasis…
- Jūsų veikla skleidžiasi keliomis kryptimis:
pedagogika, koncertai, paskaitos ir seminarai,
be abejo, turite ir asmeninį gyvenimą. Kuri sritis
jums pati brangiausia, svarbiausia?
- Kol gyvenau Lietuvoje, būdama jauna, buvau įpratusi
viską planuoti. Atrodė, kad jei susiplanuoji, tai taip ir
turėtų gyvenimas klostytis. Pirmas didžiausias
akibrokštas mano planams - kai nutekėjau į užsienį:
tokio dalyko tikrai niekad nebuvau planavusi! Dabar, kai
atsigręžiu į praeitį, matau, kad nėra to blogo, kuris
neišeitų į gera: juk blogo sau žmogus niekuomet
neplanuoji. Be to, išmokau dalykus priimti tokius,
kokius juos gaunu: pedagoginio darbo dirbti niekada
nenorėjau! Kai mane, baigusią studijas, paskyrė dirbti
pedagoge, nepaprastai išgyvenau. Norėjau groti, norėjau
akompanuoti - man tai atrodė pats geriausias dalykas. O
dabar, matote, be galo patenkinta, kad esu pedagogė.
Turiu, be abejo, ir koncertų. Būdama Lietuvoje,
jaučiausi svarbi kaip koncertuojanti atlikėja, greta
turinti ir kitos veiklos. Bet gyvenimas pasisuko visai
atvirkščiai: Čekijoje pirmiausia esu pedagogė, kuri
kartais koncertuoja. Kaip ir visa gyvenime, koncertinė
veikla vyksta “gūsiais”: sykiais būna daugiau galimybių,
kitąkart - pusės metų ir ilgesnės pertraukos. Be to, atėjo
laikas į koncertinę sceną įsilieti naujajai kartai: jau
mano mokiniai pradeda aktyviai koncertuoti, o tai yra
nepaprastai džiugu. Štai ir negaliu tvirtai pasakyti, kas
man svarbiau. Aišku, pagrindas šiuo metu - pedagoginis
darbas. Bet greta gyvenimas dovanojo man šeimą - tai
nuolatinis kontrapunktas.
- Jūs puikiai pažįstate čekų studentiją, neblogai -
ir muzikuojantį Lietuvos jaunimą. Kaip jums
atrodo, ar labai jie skiriasi?
- Skiriasi. Deja, čia, Lietuvoje, matau labai nedidelę dalį,
tik viršūnėlės viršūnėlę, todėl negalėčiau labai plačiai
apibendrinti. Aš susiduriu su studentais, kurie nori
pasitikrinti savo barokinės interpretacijos žinias.
Esminis skirtumas, manau, tas, kad į Prahos muzikos
akademiją priimami išties patys geriausieji. Akademijoje
nedaug studijų vietų, todėl visuomet būna didelis
konkursas. Prahos muzikos akademija skirta ne
pedagogams, bet atlikėjams rengti. Nors tai ne visai
teisinga, nes tikrai gerų atlikėjų vis dėlto vienetai.
Stojantieji į mano klasę taip pat turi įveikti konkursą:
per stojamuosius specialybės egzaminus groja klavesinu.
Kadangi nei muzikos mokyklose, nei konservatorijose
klavesino disciplina iki šiol nedėstoma, jau apie 10 metų
man sudarytos sąlygos dirbti vienoje iš muzikos
mokyklų ir ruošti jaunuolius stoti į aukštąją mokyklą.
Moksleiviai pas mane ateina iš konservatorijų,
atvažiuoja ir iš kitų miestų. Su jais dirbu dvejus metus,
suteikiu grojimo klavesinu pagrindus, tada jie konkurso
būdu patenka į mano klasę Muzikos akademijoje. Taip
pasiekiamas aukštesnis lygis, ir jau pirmame kurse galiu
su jais nagrinėti svarbiausius kūrinius, nesukti galvos
dėl abėcėlės.
Šiuo metu tarp mano auklėtinių - magistrantai,
doktorantai, kurie ir patys užsiima klavesino meno
sklaida šalyje. Muzikos mokyklose ar konservatorijose
klavesinu akompanuojami baroko kūriniai, žmonės
ugdomi girdėti atitinkamą skambesį. Be abejo, vien iš
klavesino nė vienas iš maniškių negyvena - visi jie turi
bent jau konservatorijos lygio fortepijono pedagoginę
arba koncertmeisterio kvalifikaciją, bet kartu yra iš
esmės susipažinę su barokinėmis atlikimo tradicijomis.
- Išryškinkime dar vieną akcentą - kiekgi, jūsų
manymu, klavesinininkams ar vargonininkams
svarbi toji fortepijono “virtuvė”?
- Nepaprastai svarbi! Juk jei lygintume, kokia buvo,
pavyzdžiui, vargonų technika prieš kokius 30 metų ir
kaip ji per šį laikotarpį keitėsi, - įvyko didžiulis šuolis.
Jau teko girdėti vargonais grojant F.Liszto sonatą ir net
I.Stravinskio “Petrušką”. Manau, kad bendras technikos
lygis turi būti nepaprastai aukštas. Pavyzdžiui,
vargonininkai, stojantys į Prahos akademiją, specialybės
egzamino metu greta kūrinių vargonams turi sugroti ir
du F.Chopino etiudus. Atsitinka netgi taip, kad būtent
fortepijoninė egzamino dalis labiau atskleidžia žmogaus
potencialą.
Klavesinininkų fortepijoninė technika taip pat turi būti
panašaus lygio, tačiau vėliau, turint omenyje klavesino
specifiką, kai ką reikia “užmiršti” arba pakeisti. Deja, jei
besimokydamas žmogus groja abiem instrumentais,
įvaldymo procesas gerokai pailgėja. Juk vaikas
fortepijonu groja nuo 5-6 metų, ir tie įgūdžiai niekur
nedingsta. Tuo tarpu reikia be galo sąmoningai suvokti,
kuo šie instrumentai skiriasi. Ypač daug sunkumų kelia
garso išgavimo, formavimo įgūdžių lavinimas.
Šiuolaikinė čekų fortepijoninė mokykla (su kai kuriomis
išimtimis), nedaug dėmesio skiria tonui, todėl gražaus
garso įvaizdis yra silpnokas. Žmogui, įvaldžiusiam tą
įvaizdį, daug lengviau pereiti prie kito instrumento. Bet
jeigu tą įvaizdį turiu sukurti aš pati, tuomet būnu
priversta kuriam laikui fortepijoną net uždrausti! Tik
taip gali atsirasti poreikis kurti klavesino toną.
- Kiek teko girdėti, ir Lietuvoje šio klausimo nei
klavesinininkai, nei vargonininkai nėra
nuodugniau nagrinėję. Jaunieji atlikėjai dažnai
išgaunamo garso niuansų net nesuvokia,
nelaiko to vertybe… Kas tai yra: ar vien mūsų, ar
bendresnė problema?
- Kiek teko klausytis kursų metu, “švaistymasis”, garso
neorganizavimas ir yra viena didžiausių problemų. Be
abejo, daug kas priklauso nuo pedagogo. Bet ši
problema yra visuotinė, nes ateina nauja karta, kuriai
tiesiog nebuvo suformuota, įdiegta mintis, kad muzika
prasideda nuo garso estetikos. Pradinis grožis - tai vieno
garso grožis, o tik vėliau - visa kita.
Prisimenu, nuo vaikystės, sėsdamasi prie fortepijono
“Estonia”, negalėdavau nenuspausti kairiojo pedalo!
Man tai buvo ausų savisaugos instinktas. Jau tada, kai
dar nebuvau grojusi nei vargonais, nei klavesinu, šio
fortepijono skleidžiamas garsas, intonavimas buvo
absoliučiai priešingi mano fiziniam kūnui. Matyt, tai ir
išliko vedliu visą laiką.
O klavesino garsas puikiai atspindi pirmiausia tąjį, kuris
jį intonuoja. Jis tarsi sugeria žmogaus charakterio
ypatybes - kai kada tai tiesiog vargina. Žinau
instrumentą, kuris atspindi didžiulę dramą: jį gaminant,
autoavarijoje žuvo meistro dukra - to klavesino garsas
yra nepaprastai liūdnas…
Kai pradedi jausti savo instrumentą, jo dvasią, tai tampa
abipusiu ryšiu, pokalbiu, draugyste. Kita vertus, tampi
visiškai abejingas nuasmenintiems, fabrikiniams
daiktams, kurie yra paprasčiausi baldai, - kartais nuo jų
vien tik skauda. Jei pavyksta studentus su šia paslaptimi
supažindinti, jie greičiau atranda instrumento garsą,
išmoksta jį išgauti, prakalbinti. Garso estetika nėra
kažkokia abstrakti teorija ar filosofija: garsas prasideda
nuo ryšio su savo instrumentu.
- Praeito amžiaus devintąjį dešimtmetį, studijų
Olandijoje laiką, įvardijate kaip naują savo
biografijos atskaitos tašką. Kokių gi impulsų jūs
tada patyrėte?
- Reikėtų trumpo istorinio ekskurso… Čekijoje klavesino
raida buvo susijusi su vienu žmogumi - profesore
Z.Ružičkova. Ji nuveikė nepaprastai daug, bet visa jos
mokykla susijusi su moderniuoju klavesinu. Tuo metu
Vakarai jau buvo vėl atradę senuosius instrumentus,
nagrinėjo juos, grojimo jais būdus, technikas. Čekija tų
žinių neįsileido, tiesiog ignoravo, buvo griežtai
kritikuojami kai kurie atlikėjai vien dėl to, kad grodavo
kitokiais instrumentais, kitokia maniera.
Vis dėlto visuomenės virsmo laikais, devintojo
dešimtmečio pabaigoje, informacijos vis gausėjo, mano
jaunieji kolegos gaudavo naujų, įdomių įrašų. Likimas
lėmė, kad tuomet tapau katedros vedėja, - tai šiek tiek
atrišo man rankas. Supratau, kad norėdama padėti
studentams integruotis į atsivėrusį pasaulį, turiu
pažindinti juos su klavesinu tokiu, koks yra visur kitur
aplinkui. Neįmanoma gyventi hermetiškai užsidarius,
užsikonservavus. O ir kritikuoti gali tik tada, kai žinai,
ką kritikuoji, bet ne vien kartoji kitų išsakomą kritiką.
Tada pasinaudojau viena pirmųjų progų išvažiuoti
tobulintis į Olandiją. Pirmiausia tai buvo galimybė daug
laiko praleisti su skirtingais instrumentais ir pačiai
atrasti fantastišką jų garsą. Ir supratau, kad klavesinas -
toks pat normalus instrumentas, kai kuriais atžvilgiais
turintis daugiau galimybių nei vargonai. (Gerų vargonų,
kurie taip jautriai atlieptų sugestijas, yra palyginti
nedaug…) Beje, Olandija net ir muzikavimo požiūriu yra
labai tolerantiška!
Vėliau stengiausi pasinaudoti galimybe kviestis į Prahą
žymiausius klavesino pedagogus, nuolat mokiausi pati,
ir studentai tai puikiai žinojo - mes kartu ieškojome
kelio. Beje, studentai tuomet buvo kiek silpnesni, nes į
klavesino specialybę stodavo ne iš smalsumo, bet kad
norėjo aukštosios mokyklos diplomo (tada stojamųjų
egzaminų į šią specialybę dar nebuvo). O dabar jau
ateina tik tie jaunuoliai, kurie tikrai nori muzikuoti
klavesinu.
Kartu esu tikra ir už save - savo instrumentą aš jaučiu!
- Kodėl ugdant muzikus svarbu pažinti baroko
muzikos atlikimą - sritį, kuria jūs taip
nuodugniai domitės?
- Taip susiklostė gyvenimas, kad dažniausiai kursus
vesdavau pradedantiesiems klavesinininkams arba
pianistams, besidomintiems baroko muzikos
interpretacija. Pastebėjau, kad dažnam pianistui Bachas
yra tarytum prasigrojimas. Šiuo metu, pavyzdžiui,
konkursuose reikalaujama bent elementarių stiliaus
žinių. Todėl Prahoje visų specialybių studentai turi
barokinės interpretacijos kursą - juk pats stilius
nesikeičia priklausomai nuo instrumento.
Kursuose itin pabrėžiu visiems instrumentams bendrus
įgūdžius, kuriuos tiesiog tereikia perkelti iš vieno
instrumento į kitą. Aiškinu apie barokinį mąstymą: ką
grojant reikia ir būtina panaudoti, o kas ne taip svarbu,
jei konkretus instrumentas vienų ar kitų galimybių
nesuteikia. Man atrodo, kad muzika - jeigu perskaitai
visa, kas joje užrašyta, - nuolat “vyksta”. Anksčiau
grotuose kūriniuose kartais randu tokių “naujienų”,
kurias buvau praleidusi, nepastebėjusi, - dabar man taip
įdomu! Tai fantastiškas kūrybinis darbas - tada net
koncertai neberūpi, o norisi atsisėsti ir skaityti muzikinį
tekstą it kokį romaną. Ir, manau, būtent jaunimui be
galo svarbu atverti akis į šį smagumą: nieko negalima
“sukišti į stalčiukus” ir pasakyti, kad reikia daryti tik
taip, o ne kitaip.
- O ar nepersiimate kursų dalyvių problemomis?
- Na, per ilgametes treniruotes išmokau tai nusimesti
(juokiasi. - B.V.)… O jei rimčiau: platesnis kontekstas
kursų metu dažnai nežinomas, matai viską tik iš šalies.
Spręsti, ką vienu ar kitu atveju reikėtų daryti, sunku, nes
svarbu viskas: kaip gyvuoja aukštoji mokykla, kokia jos
programa, kaip ta programa vykdoma. Dažnai net negali
ko nors siūlyti, nes tai verstų keisti pačią programą.
“Injekcijų” galima gauti siunčiant talentingus žmones į
svarbesnius kultūros centrus.
Man visada lengviau kalbėti apie save, nes esu
užsiauginusi labai gerą klasę, tiek profesiniu, tiek ir
žmogiškuoju požiūriu. Sakyčiau, į tai sąmoningai ėjau
visą gyvenimą - beveik 40 pedagoginio darbo metų.
Pirmiausia reikia, kad žmonės ateitų, paskui - kad jiems
būtų aiškūs keliami reikalavimai. Tačiau jeigu žmonėms
užtenka tiek, kiek yra, vadinasi, jie daugiau nepajėgūs…
- Ar mene, meniniame ugdyme svarbu
principingumas?
- Baisiai sunkus klausimas! Pati žinau: kiek bandžiau
kovoti ir rodyti savo principus, galų gale tai atsisukdavo
prieš mane pačią. Ne tiek svarbu, kad prieš mane,
svarbiau - atsisukdavo prieš žmones, kurie nuo manęs
priklauso, prieš mano studentus. Tada suvokiau, kad ne
visuomet turiu teisę rodyti tuos savo principus,
reikalauti vieno ar kito, net ir tvirtai žinodama, kad taip
turi būti. Net ir šiuo metu labiau užimu laukimo poziciją
suvokdama, kad pasiekta nemažai ir tikrai neverta vien
dėl principų visko netekti. Kai kada tiesiog nežinai, kurį
principą - idealųjį ar žmogiškąjį - rinktis…
- Betgi siekiant meninių aukštumų kompromisų
turėtų mažėti?
- Pirmiausia menininkas turi susitarti pats su savimi:
kiek tu gali, kiek tau duota, kiek įgyvendinsi. Svarbu net
žmogaus auklėjimas - tarkime, jis gabus, bet nuolat
gauna per galvą ir taip išsiugdo menkavertiškumo
kompleksą. Aš pati Lietuvoje to komplekso patyriau
kažin kiek, nors durys man daug kur buvo atdaros.
Su menkavertiškumo kompleksu vėliau teko kovoti visą
gyvenimą. Savo gabumus būčiau galėjusi realizuoti daug
geriau, jei būčiau buvusi auklėjama kitokiais principais.
Todėl kiekvienas būsimas muzikas turėtų būti
auklėjamas itin jautriai: idealus pedagogas turėtų jį
remti, juo tikėti, paauklėti, jei šis užriečia nosį, o už
laimėjimus - paglostyti. Bet jei pedagogas turi 10-15
mokinių, ar gali jis su visais spėti? Dabar aš į pirmą
planą keliu vadinamąją saviauklą: pirma turiu pati
padaryti, ką sugebu, o ne nurodinėti, ką turėtų daryti
kiti. Už savo gabumus kiekvienas atsako pats sau - tai
absoliuti atsakomybė.
- Atrodo, saviauklai jūs vis dar skiriate ypatingą
dėmesį!
- Taip! (juokiasi. - B.V.) Ji lydės iki gyvenimo galo. Ir,
beje, tai tikrai suplanuota!
- Man Giedrė, su kuria šnekuosi, ir Giedrė, kuri
groja, yra du skirtingi žmonės! Ar
patvirtintumėte tokią hipotezę, ar
paneigtumėte?
- Skirtingi… Skirtingi… (juokiasi. - B.V.) Man tai -
savotiška filosofija, kuri gal ne kiekvienam ir priimtina.
Lietuvių kalba turi vyriškąją ir moteriškąją gimines, bet
neturi nekatrosios. O menas ir muzika - tai ta niekatroji
giminė. Jei mene per daug vyriškojo elemento, jis turi
tendenciją sugrubėti, o jei per daug moteriškojo - tapti
sujausmintas. Vis dėlto mene turi būti aiški pusiausvyra,
anot kinų, - in ir jang vienovė, - tuomet menas yra
idealus.
Formuodamasi kaip muzikė, išgyvenau įdomų laiką -
vaikystėje nežmoniškai norėjau tapti dirigente. Tai
vyriškasis pradas. Bet, pripažindama savyje moterį,
suvokiau, kad diriguoti negaliu. Tačiau kūrinių formą
valdžiau ir tebevaldau labai stipriai - šis gebėjimas
būdingas visoms mūsų giminės moterims: mamai,
seseriai. Man tiesiog nereikia giliai ieškoti tos
“vyriškosios” informacijos. Dėl tos pačios priežasties
man niekad nebuvo sunku savęs disciplinuoti, kelti sau
užduočių ir siekti visiško jų įgyvendinimo, kartais net
atmetant save kaip fizinį moterišką kūną. Persiėmusi
savo grojamos muzikos vidinės jėgos, aš ir pati galiu būti
labai stipri. Kai groju, mano vidinė savijauta tikrai
skiriasi nuo įprastos kasdienės būsenos. Tuomet būnu
“išėjusi į muziką”, “ištrynusi save”. Tokia patirtis mane
įtikino, kad baroke buvo, pavyzdžiui, daug lėtesnis
tempas.
- Be abejonės, į tuos aspektus kreipiate ir savo
mokinių dėmesį?
- Dirbdama pedagoginį darbą, - dauguma mano mokinių
yra mergaitės - stengiuosi sustiprinti tą analitinį pradą.
Jausdama, kad emocingumas vyrauja, siūlau net “neiti į
baroką”. Tiek grojant senaisiais instrumentais, tiek
senąją muziką, būtinas tam tikras mąstymas, negalima
likti vienpusiams.
- Nuo to, matyt, priklauso bendras muzikos,
atlikėjo ir publikos santykis?
- Man idealus interpretatorius yra tik tas, kuris
nusilenkia autoriui. Klausytojams jis perteikia ne save, o
tai, kas slypi muzikoje, - ir sykiu padeda klausytojams
susistyguoti. O tai - viena iš pagrindinių muzikos
prasmių.