© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Dr. Balys Vaitkus, 2015
VII-ojo tarptautinio M.K.Čiurlionio
konkurso dienoraštis
I turas
Ne iškart ryžausi gaivinti jau lyg ir tradiciniu tapusį
Čiurlionio vargonininkų konkurso apžvalgų žanrą -
“taupiausi” viešiems konkurso aptarimams su LMTA
Vargonų ir klavesino katedros studentais. Apsispręsti
padėjo abi pirmojo turo dienas gluminę naivūs ir, anot
vienos kolegės, - “labai jau rožiniai” komentarai
Konkurso Facebook paskyroje. O ko vertas klausimas
olandui ir belgui TV eteryje: “Kaip jums LIETUVIŠKI
vargonai?” Kurie iš trejų konkursinių vargonų - Klais,
Oberlinger ar Schuke - yra lietuviški?...
Taigi, jau nuskambėjo visas vargonininkų pirmasis turas
Vilniaus liuteronų bažnyčioje - geros aštuonios valandos
įtempto klausymo, besikartojant jau n-tąjį konkursą į
programą parenkamam G.Böhmo Preliudo ir fugos C-
dur ciklui ir “riešutėliui” - vienai iš šešių J.S.Bacho Trio
sonatų. Akivaizdus programos kodas - Barokas, įvairių jo
klodų suvokimas ir interpretacija.
Baroko interpretacijos kryptimi muzikos pasaulis
pastaraisiais dešimtmečiais žengia šimtamyliais
žingsniais: įvairių tyrimų ir šaltinių analizės dėka žinių
apie šios epochos muzikos atlikimą daugėja kone
kasdien. Konkurso kontekste visgi dera klausti - ar jos
mus pasiekia, ar jos iš tiesų svarbios ir vertingos, ar
galima jas ignoruoti?
Žinia, žingeidumas nėra kiekvieno mirtingojo savybė. O
gaila... Tačiau vargonininkai - irgi žmonės. Kitąkart net
ir labiau patyrusiam kliūva pirmasis numeris ar šiaip
neišlaiko nervai. Beje, šioje vietoje pastebėkime, kad
sąlygos ramiai pasiruošti savo konkursiniam
pasirodymui Vilniaus evangelikų liuteronų bažnyčioje
itin nedėkingos. Tik spėlioti galėtume, kiek procentų
kuris prarado dėl “konvejerio” vargonų balkone ir -
negana to - nuolat viską fiksavusios kameros akies.
Grįžtant prie Baroko stiliaus, tikrai nepavyktų visų
pirmojo turo pasirodymų suverti ant vieno siūlo. Ir šioje
- konkurso - perspektyvoje turi nuolat savęs klausti: o
kaip bus vertinamas tas ar kitas muzikinis įvykis
(puošmena, registruotė, ritenuto, štrichas ir n kitų
elementų)? Trindami akademijos vargonų suolus mes,
ko gero, nė vienas dėl nieko nebuvome 100 % tikri, tuo
tarpu čia, konkurse, net ir labiausiai “pjaunant pro šalį”
reikia daryti tai užtikrintai. Vis tik didžiausią įspūdį
pirmajame ture paliko tie, kurie nieko “nepjovė”.
G.Böhmo traktuotės - kiekviena savaip įtikinanti, nors
buvo ir kraštutinių variantų. Iš vienos pusės - korėjietės
Kyang Suk Nam (19) egzotiškas europinės muzikos
suvokimas su dirbtiniais tempo bangavimais (gal ieškant
stylus fantasticus būtinos išraiškos laisvės?), iš kitos -
tikras vokiečio Markus Kaufmannas (4) vidiniu
įsitikinimu paremtas stylus fantasticus, kai klausytojas
apstulbęs lieka sėdėti pražiota burna, nežinodamas, ko
dar tikėtis. Pastarajame atlikime ypatingai nustebino
tylios registruotės “sala” Preliude - tikrai neordinarus
sprendimas! Tarp įdomių atradimų dera paminėti
Mildos Atminaitės (10) pirmojo akordo improvizaciją, į
kurią buvo įtraukti pagrindinės Preliudo muzikinės
medžiagos elementai.
Savaip įdomu buvo analizuoti registruočių pasirinkimą:
daugelis bandė iš šiuolaikinių vargonų išpešti istorinių
registrų skambesį. Vis tik mieliausiai klausėsi santūrūs ir
kartu skaidriai paprasti vientisos registruotės variantai:
Vaido Alaunės (2) (P/II + 8’ liežuvėlis; greitose Preliudo
natose pedalai tapo gal net pernelyg “oriniai”), lenko
Mateuszo Rzewuskio (12) (pedalų 8’ liežuvėlis Fugoje),
efektyvi ir vientisa graikės Ioannos Solomonidou (13)
pasirinkta struktūra ar solidus, vyriškas čeko Danielio
Knuto Perneto (16) “įsižeminimas” 16’ pedaliniu
liežuvėliu Preliude ir 8’ - Fugoje. Mona Roždestvenskytė
(20) buvo vienintelė, liežuvėliniu skambesiu ne vien
pedaluose, bet ir manuale nuspalvinusi Fugą, tačiau ir
tai neapsaugojo jos nuo kartais paviršutinišku, regis
atsainiu, virstančio staccato. Rimvydo Mitkaus (21)
sugrotas G.Böhmas išsiskyrė labai aiškia, profesionaliai
sudėliota architektonika, nors į nuostolius teko nurašyti
daug kur spazmuojančią figura corta Fugoje. Kita
vertus, pasažų improvizacijose Preliude Rimvydas galėjo
ir nesitiražuoti (dukart lygiai taip pat - jau nebe
improvizacija). Koks vis dėlto sudėtingas dalykas Baroke
yra tas bon goût, geras skonis!
Iki šiol nepaminėti likę atlikimai sukosi aplink kažkokį
bendrą, anaiptol neprastą, vidurkį. Buvo absoliučiai
stabilių, net jei ir ne itin “kabinančių” (Soyon Park (22),
Francesca Ajossa (8) ar Renāte Stivriņa (5)), bet buvo ir
tiesiog trykštančios per kraštus energijos “laisvamanių”
(čia pirmautų amerikietis A.Moeckelis (14).
Ne visada lengva įžiūrėti ir sau išsikelti meninius
uždavinius techniškojoje pirmojo turo dalyje - J.S.Bacho
Trio sonatose. Tarp profesionalų gyvuoja neoficialus jų
suskirstymas į lengvesnes ir sunkesnes, nors visos buvo
sukurtos vienu ir tuo pačiu tikslu - vyriausiojo sūnaus
Wilhelmo Friedemanno vargonavimo gabumų lavinimui.
Nesiplėsdamas įdėsiu nedidelę šaradą: 1 - 3, 6 - 2, 4, 5;
arba 1 - 3, 6 - 5 - 2, 4 . Žinantys supras... Be abejo,
kiekviena sonatų turi savų “kabliukų”, nepatogių vietų,
tik vienose jų daugiau, kitose - saikingiau.
Absoliutus pasirinkimų lyderis MKČ konkurso
pirmajame ture - Šeštoji sonata G-dur, skambėjusi net
šešiskart. (Įdomumo dėlei pastebėsiu, kad net penki ją
grojusieji pateko į II turą!..) Tačiau stilistinė atlikimų
įvairovė apėmė nemažą spektrą: nuo tradicinio
“neobarokiškumo” su gerokai ryškesne vieno iš manualų
registruote iki vėlyviausiuoju žinojimu pagrįsto
grakštaus trijų principalų pašnekesio. Ir čia visgi tenka
pripažinti, kad net ir “archaiškos” (a la end of 70-ies: su
standžiai sulyguotais aštuntinių motyvais per takto
brūkšnį ir “prieš laiką” grojamais pagražinimais, etc.),
tačiau tvarkingos interpretacijos turėjo pilną teisę į
lygiavertį vertinimą. Šiuo aspektu pasižymėjo dviejų P.
Korėjos konkursančių, Yeonju Kim (3) ir Soyon Park
(22), atliktos sonatos - formaliai tvarkingos ir be
didesnių nuotykių. Priešingai, paskutiniąja grojusios
lenkės Barbaros Lorenc (23) G-dur sonata idealia tvarka
nepasižymėjo. Tai šen, tai ten atsirasdavo nepagrįstų
“pūslių” frazuotėje, suardoma griežta kadencijų grafika.
Kilo mintis, jog vargonininkė dažnai vadovaujasi pojūčiu
“man taip gražiau”. Tiesa, trečioji sonatos dalis
suskambo pakankamai efektingai.
Prie visiškai stabilių ir daug šiuolaikiškesniu žinojimo
lygiu grįstų atlikimų derėtų priskirti, visų pirma,
temperamentingą, energingą ir aktyvią I.Solomonidou
(13) G-dur Sonatos traktuotę. Buvo įdomu klausyti, kaip
pirmojoje sonatos dalyje abi rankų linijos “supinamos”
ant 8’ Principalo bose pagrindo. Gal kiek aštrokas buvo
Korneto pasirinkimas trečiosios dalies dešinės rankos
partijai, tačiau bendras registrų balansas išlaikytas
profesionaliai. Ne tiek sėkmingas buvo M.Atminaitės
(10) sceninis variantas: ypatingai baugu buvo laukti
“posūkių” tarsi be atsikvėpimų grojamose greitose
sonatos dalyse; šiai atlikėjai dar sunkoka lineariškumą
derinti su laiku ir kartu skambančia vertikale. Visokių
nutikimų pasitaikė ir lenko Jarosławo Kociko (15)
pasirodyme. Pradinis nerviukas aprimo tik į antrąją I d.
pusę, o kartojant II d. padalą modifikuota registruote,
pedalai tapo bene svarbiausiu muzikinio audinio balsu.
Vis tik šis atlikimas buvo gyvas, aktyvus, gerai
atliepiantis trijų savarankiškų tarpusavyje bendraujančių
balsų idėją.
Pirmojo turo perklausa startavo Trečiąja sonata d-moll,
kurią atliko Latvijos vargonininkė Līga Dejus (1). Deja,
tai nebuvo sėkmingiausia jos diena: ne visiškai
subalansuoti balsai ir teksto praradimai I dalyje, vidiniai
suvaržyta antroji, “dūstantis” trečiosios dalies bėgimas.
Panašus, ne pernelyg laisvai besijaučiančio žmogaus
grojimas atsispindėjo ir LMTA studentės Lolitos Liamo
(6) konkurso pasirodyme. Dėmesin krito ištisinis rankų
legato greitose sonatos dalyse, problemėlės su kairės
rankos triliais, stoviniuojančios II dalies frazės. Gal
pasirinkta registruotė ir leido Lolitai prie vargonų pulto
geriau girdėti atliekamą III d. muziką, tačiau
klausytojams akustinis disbalansas tarp balsų nebuvo
parankus. “Prieš laiką” grojamais ornamentais, tempo
netolygumu, Barokui nebūdingais lygavimais per takto
brūkšnį pasižymėjo M.Rzewuskio (12) atliktos d-moll
sonatos I dalis, o antroji, grojama su abiem
pakartojimais, gerokai prailgo savo formalumu. Kiek
sklandžiau nuskambėjo finalas, nors registruotės
atžvilgiu jis buvo labiau panašus į dviejų akompaniatorių
ir solisto (dešinės rankos) bendravimą.
Iš visų Trečiosios sonatos atlikimų stabiliausi, nors
tarpusavyje gerokai skirtingi, buvo D.K.Perneto (16) ir
M.Roždestvenskytės (20) pasiūlytieji. Čekų
vargonininkas, besivadovaudamas ramaus tempo I d.
nuoroda (Antante), rinkosi ir švelnią, fleitinę registruotę
- vėliau pasirodė, kad antrosios, tikrosios lėtosios, dalies
manualai skamba kone tuo pačiu garsumu. Buvo
sunkoka aiškiai girdėti I d. pagrindo - boso, 16’ Subbasso
- murmėjimą, o antroji dalis tarsi stokojo bent truputėlio
aktyvaus prado. Šį “nepatogumą” atpirko žvali trečioji
dalis, kurios registrų pasirinkimas (su Kornetu kairėje r.)
taip pat buvo vykęs.
Ypatingu ramumu, geru situacijos valdymu išsiskyrė M.
Roždestvenskytės (20) grojimas. Atlikėja tikrai stipriai
“pasikausčiusi” barokinėje stilistikoje, pateikė
apgalvotus, bet ne tiesmukus ornamentuotus variantus
padalų kartojimuose. Gal I d. kiek akustiškai
sunkiasvoriškai (pasirinktoje registruotoje) suskambo
ilgieji triliai, o pedalų linijoms norėtųsi palinkėti
lygiaverčio dalyvavimo frazuojant.
Ilgiausioji iš visų, Penktoji sonata C-dur, pirmojo turo
perklausoje skambėjo keturiskart - gerokai
ekstremalesniais ir stilistiniais, ir tempiniais variantais,
nei iki šiol aptartosios. Jauniausioji konkurso dalyvė
italė F.Ajossa (8) naudojo itin daug glaudaus aštuntinių
legato, smarkiai kontrastavusio su beveik
nepraskambančiu staccato (pedaluose). Vis tik, gana
stabilus grojimas buvo atskiestas “senovine” (vėl - end of
70-ies) registruotės ir atlikimo maniera.
Iš atlikėjų, atstovaujančių ilgą vargoninę tradiciją
puoselėjančias šalis, Belgiją ir Nyderlandus, norėjosi
tikėtis kiek daugiau! Tačiau tiek multiinstrumentalisto
belgo Mattijso Louwye (17), tiek olando Hanso van
Haefteno (18) grojime ekstremumų persvara prieš
istorinės stilistikos pažinimą buvo akivaizdi (stilistikos
nenaudai). M.Louwye atlikime C-dur sonatos vidurinė
dalis neteko bet kokio susikaupimo: besikartojančios
aštuntinės joje įnešė visiškai kito emocinio prado
elementų, tokio sans souci - “be rūpesčių”; kraštinių
dalių registruotės stokojo balanso, tiesa, linijų vedimas
dėl to nenukentėjo. H. van Haeftenas pirmajai sonatos
daliai pasirinko (gal nevalingai?) veik kosminį tempą,
kuriame “užmuilintai” skambėjo pedalai ir kurio,
vidurinėje dalyje atsiradus pauzių dalinamų aštuntinių
sekoms, nesugebėjo išlaikyti. Taip pat keli skirtingi
tempai radosi ir trečiosios dalies pagrindinėje
medžiagoje tarp aštuntinių ir šešioliktinių judėjimo.
Apibendrinant, abiejų Beniliukso atstovų sceniniuose
pasirodymuose buvo nemažai bravūros, bet pritrūko
stabilumo.
Kaip atsvarą ką tik paminėtiems verta pažymėti
M.Kaufmanno (4) grojimą: suverenus ir aiškus minties
dėstymas, puikus vertikalus ir horizontalus girdėjimas,
jaukūs harmoniniai posūkiai. Ir kartu - kone intymus
antrosios dalies pasisakymas. Beje, V-osios sonatos
vidurinė dalis - tikrai rimtas iššūkis net ir patyrusiems
menininkams. Bendro gero įspūdžio nesugadino nė karts
nuo karto atsitiktinai kabinami gretimi klavišai
greitosiose sonatos dalyse - visgi, liuteronų bažnyčios
vargonų traktūra itin lengva ir jautri.
Tarpe trijų Ketvirtosios sonatos e-moll atlikimų
racionalumu, santūrumu, bet kartu ir stilingumu ir
užtikrintumu išsiskyrė V.Alaunės (2) grojimas, visiškai
įtikinęs visais savo parametrais. Rusės Nataliya
Abryutina’os (11) sonatos atlikimas, priešingai, sukėlė
daug dvejonių: istoriškai tarsi ir “teisinga” registruotė
buvo įvilkta į neaiškios artikuliacijos ir neskoningų
baigiamųjų ritenuto rūbą. Vargonininkei, matyt, sunku
save girdėti iš šalies ir pajusti, kad tai, ką ji jaučia viduje,
keistomis ir nepasiteisinančiomis formomis
transliuojama išorėje. Kitokiam disbalanse nuskambėjo
K.S.Nam (19) grojama e-moll sonata: gan šaiži liežuvėlio
ir mikstūros manualuose greitųjų dalių registruotė
sukėlė nuolatinio riksmo įspūdį. Gaila, bet minties
kvėpavimo pritrūko ir viduriniajai sonatos daliai.
Prie aukštojo pilotažo vargonų muzikoje priskirtina
Antroji sonata c-moll taip pat suskambo trissyk. Gerokai
iš prievartinės jėgos pozicijų buvo “stumiamos” kraštinės
sonatos dalys R.Stivriņa’os (5) pasirodyme; kiek
mechaniškai subildėjo skubriosios pedalinės natos.
Nebuvo stabilus lenko Juliano Gołoszo (7) šios sonatos
atlikimas: nemažai “prigraibytų” gretutinių klavišų,
akustiškai tarpusavyje besiliejantys epizodai, motyvų
skirtingumo sąlygojami tempo svyravimai. Vidurinės
dalies manualų registruotė pasirinkta tiek panaši, jog
tapo sunku išskirti savarankiškus balsus. Negana to,
tirštą gretimą faktūrą dar apsunkino “improvizuojami”
ilgi triliai. Detalių grožio, įsiklausymo pritrūko ir itin
greito tempo A.Moeckelio (14) Antrosios sonatos
atlikime. Apskritai atrodo, kad šio amerikiečių
vargonininko amplua - greita muzika; lėtojoje jam
tiesiog trūksta kantrybės, ima nuobodulys.
Pirmąją, sutikim, - pačią lengviausią, J.S.Bacho sonatą
Es-dur perklausoje atliko du akivaizdžiai skirtingos
profesionalaus grojimo patirties prikaupę lietuvių
vargonininkai - Vladimiras Antonov-Charsky (9) ir
R.Mitkus (21). Sunku juos lyginti tarpusavyje: ant tų
pačių svarstyklių likimas juos sudėjo vien tik pasirinkus
tą patį kūrinį. Deja, jaunajam V.Antonov-Charsky
“pirmasis blynas” (pirmoji grojama Bacho sonata,
pirmasis tarptautinis konkursas ir pan.) kiek prisvilo:
sunku kalbėti apie stilių ir atlikimo kokybę, kai grojama
ištisiniu šešioliktinių legato, kai nepataikomos
sekundinės slinktys pedaluose, kai ne visiškai pavyksta
improvizaciniai elementai kartojimuose. Techniškai
didesnių ar mažesnių problemų nestokojo ir R.Mitkus,
tik ilgesnis patyrimas ir branda leido jam sklandžiau
povandeninius rifus “apžaisti”. Sonatos eigoje šiam
atlikėjui dar derėtų suspėti pagalvoti apie muzikinį
turinį, harmoninės traukos (pvz., vedamojo tono)
reikalavimus ir kai kuriuos kitus muzikos meno
komponentus.
2015 m. rugsėjo 16 d., 15.00 val.
II turas
Net jau žinodamas oficialiuosius II-ojo turo rezultatus,
viešojoje erdvėje, kur ten - gyvame TV eteryje, išsitariau,
kad po II-ojo turo keturi vargonininkai, mano manymu,
garantuotai turėjo “eiti tolyn” (dar dėl keturių buvo
dvejonių). Gerokai šoviau pro šalį! Kita vertus, kada
vietoje balų žiuri rašo “taip” arba “ne”, tikėtinas bet koks
“frakcijose” nulemtas scenarijus. Taip pat akivaizdu, kad
programos sudėtingumas nėra tarp žiuri svarstymo
kriterijų. Taigi, nuo savojo ketverto ir pradėsiu dalintis
pastebėjimais - pasirodymų eilės tvarka.
Mažiausiai abejonių iš pirmosios antrojo turo dienos
sukėlė lenkas M.Rzewuskis ir graikė I.Solomonidou.
Daugeliu aspektų tai buvo rimti konkursiniai grojimai:
aktyvi laikysena, techninis stabilumas, paprastos ir
neįmantrios, tačiau tuo pačiu ir pilnai pasiteisinančios
registruotės.
M.Rzewuskis savo programą pradėjo nuo grandiozinio
vėlyvojo J.S.Bacho Preliudo ir fugos e-moll (BWV 548).
Standi grojimo maniera ir ritmiškai pabrėžtuose
epizoduose, ir greituose pasažuose, švarus tekstas,
stiprus energijos užtaisas, matyt, pasiekė ir ne itin
klausymui dėkingose vietose (po balkonu) sėdinčius
klausytojus. Vargonininkas pasirinko patį paprasčiausią
registruotės variantą, ištisinį Pleno, fugai dar
pridėdamas aukštąją Mixturą (tiesą sakant, dažnoms
ausims - jau beveik skausmingą savo šaižumu). Aktyvus
grojimas liko lenkų vargonininko skiriamuoju bruožu ir
atliekant M.K.Čiurlionio fugas c-moll “Kyrie eleison” ir
fis-moll. Tai gal lėmė kiek skanduotą, ne pernelyg
vokalinį c-moll fugos charakterį, o pabrėžtinas atakos
konkretumas kėsinosi į ilgąsias antrosios fugos
melodines linijas. Labiau romantizuotai, kaip bebūtų
keista, praskambėjo F.Latėno pjesė “Švytėjimas”.
Grojama saikingu tempu, savo sulaikymais, vos ne
“patogumo" ieškojimais, ji buvo panaši į atsargaus
vairuotojo elgesį. Gal nedaug kas pastebėjo, tačiau
“valsiuke” lenkas net specialiai užlaikydavo trečiąją
kairės rankos takto vertę (tarsi jungiamąjį fortepijono
pedalą) tose vietose, kur dešinė turi truputį nepatogius
akordus su tercijomis. Programą užbaigė charakteringais
motyvais, spalvų, ritmikų, nuotaikų kaitos kupina
Mariano Sawos “Sekvencija” - kam dar, jei ne lenkams,
populiarinti lenkišką muziką.
I.Solomonidou antrame ture startavo didingąja
J.S.Bacho Passacaglia, pasirinkusi savo mokytojo prof.
L.Lohmanno registruotės koncepciją. Griežtoje jos
struktūroje slypi sąsajos su septyniais maldos “Tėve
mūsų” (Vater unser) kreipiniais - vėlgi, labai patogus
konkursinis sprendimas, leidžiantis su minimaliais
registruotės keitimais, bet ir ne ištisiniu Pleno, aprėpti
visą kūrinį. Vargonininkės traktuotėje Passacaglia
keliose vietose susvyravo tempuose: stabtelėjo ties
gamutėmis, vėl atgavo pirminį tempą sulig laužyto
arpeggio variacija. Grynai dėl to, kad nesuspėjo pajusti,
koks ryškus ir tiesmukas salėje yra trečiasis manualas,
Ioanna nesukontroliavo akustinio santykio tarp BW ir
OW. Tačiau didžiulį įspūdį paliko ne registrais, o vien
emocija valdomas crescendo fugoje. Netradiciškai
I.Solomonidou suformavo lietuviškosios muzikos
“erdvę”, perskirdama Čiurlionio fugas V.Bartulio pjese
“Mėnulio šviesa”. Sprendimas, beje, logiškas ir pavykęs.
Nesiplečiant galima sakyti, kad abi M.K.Čiurlionio fugos,
cis-moll ir fis-moll, buvo atliktos labai jautriai ir
įprasminančiai. Girdėjosi ir poetiškumo, ir dainingumo,
ir tragizmo, o ne itin patogios paralelės sekstos (cis-moll
fuga) nė kiek neiškrito iš bendro audinio. Vientisai
suskambo ir šiuolaikinė pjesė: ji nestokojo idėjos,
energijos, formos, net gal kiek “nemėnuliško” veržlumo.
Nudžiugino paskutinysis graikės pasirodymo akcentas,
S.Gubaidulinos “Šviesa ir tamsa”. Net Filharmonijos
salėje, neturinčioje ypatingos vargonams palankios
akustikos, skirtingi šios kompozicijos poliai atskleisti
išradingai ir efektingai. Tiesa, neapsiėjo čia be tam tikrų
asistavimo problemų: vargonininkei pabrūžavus visus
įmanomus glissando, dar teko pačiai susirinkti sekančią
reikalingą registruotę. Tačiau kūrinio visuma dėl to
beveik nenukentėjo.
Čekų vargonininką D.K.Pernetą, grojusį antrąją turo
dieną, visų pirma išskirčiau kaip ypatingai sėkmingai
atlikusį lietuviškąją repertuaro dalį. Čiurlionio Fugose
cis-moll ir a-moll (Chorale) nebuvo bereikalingų efektų,
logiškai suformuotos kulminacijos, geras harmoninis
girdėjimas, tikslus frazių kvėpavimas. O F.Latėno
“Tokatą” čekas atliko tiesiog pavyzdiniai! Jam pavyko
neišbyrėti ties autoriaus sužymėtomis cezūromis,
parinkti itin charakteringą (Vox humana - BW)
trumputės vidurinės dalies registruotę, išryškinti
klausimo intonaciją baigiamuosiuose taktuose. Kone
etaloninis variantas, tikriausiai, galintis nudžiuginti ir
autorių. Vis tik, kitoje savo programos dalyje
D.K.Pernetas turėjo šiokių tokių bėdų. J.S.Bacho
Dorinėje tokatoje jam atsiskleisti kiek sutrukdė sunki,
ypatingo dėmesio reikalaujanti vargonų traktūra. Nors
pati tokata, regis, buvo stabili ir vientisa savo forma,
tačiau laužytų figūracijų iškalbėjimas truputį “šlubčiojo”,
ypač pedaluose. Tobulam fugos atlikimui gal būtų
padėjęs bent nedidelis augimas registrais ir iki pat galo
išlaikyta koncentracija. Deja, pasitaikė bereikalingų
slystelėjimų. Šiek tiek nuvylė paskutiniąja skambėjusi
austrų vargonininko ir kompozitoriaus
F.Danksagmüllerio kompozicija “Estampie”: įmantrūs
ritmo figūrų žaidimai, alikvotiniai skambesiai, kvartų-
kvintų grafika, net džiazinės intonacijos kažkodėl
nesužėrėjo. Visa nebuvo tinkamai paremta ryškesnėmis
registrų spalvomis (nespėta dėl pernelyg glausto
repeticijų grafiko?) ir todėl sudarė pilkoką bendrą
vaizdą, sumenkinusį geruosius pasirodymo aspektus.
Apie antrąją turo dieną pasirodžiusią M.Roždestvenskytę
norisi pasakyti daugybę išskirtinių dalykų. Tiems, kas
girdėjo Moną grojant neseniai vykusiuose H.-
O.Ericssono kursuose, klausantis jos konkurse negalėjo
nekristi domėn, kaip greitai ir sėkmingai ji įsisavino
šviežiausią informacijos dozę. Monos atliekama
J.S.Bacho Fantazija g-moll (BWV 542) puikiai šnekėjo
visais balsais, organiški ir laiko, ir registrų kaitos
atžvilgiu buvo visi perėjimai, plėtojimas iki kulminacijos.
To paties ciklo fuga - aukščiausios atlikimo meistrystės
įrodymas: aiškūs temos įstojimai, nepriekaištinga
motorika, vientisa energetika. Asmeninis Monos
veržlumas savotiškai nuspalvino abi jos atliktas
Čiurlionio fugas, cis-moll ir c-moll “Kyrie eleison”.
Greitokas pirmosios fugos tempas nesutrukdė bendrai
ramiai tekėjimo nuotaikai, kaip ir negadino harmoninio
girdėjimo antrojoje. Itin organiškai suskambo ir
F.Latėno “Švytėjimas”. Pasirinkta blizganti registrų
spalva idealiai derėjo su atlikimo precizika ir kūrė
paslaptingo mirgėjimo įvaizdį. Kaip nežabotos
atlikėjiškos laisvės manifestas po Didžiąją salę
kunkuliavo šiuolaikinio prancūzų vargonininko ir
kompozitoriaus Th.Escaicho “Trys poemos”. Nebe
pirmąkart girdint šį kūrinį toje pačioje erdvėje, nuo
Monos atlikimo norėjosi lėkti, trypti, šaukti: visi muzikos
komponentai lydėsi į siautulingą energijos užtaisą! (Po
teisybei, blaivi galva sako, kad TAI yra programos dalis,
kuri būtų papuošusi Finalą...)
O dabar - apie kitus aštuonis II-ojo turo dalyvius.
Viešnios iš tolimosios P. Korėjos (aišku, jau gerokai
sueuropėjusios) - tarpusavyje ir panašios, ir kiek
skirtingos. Besimokydamos pas geriausius Europos
vargonų pedagogus, jos iš visų jėgų stengiasi įsigyventi į
savo prigimtimi joms nelabai artimų muzikinių stilių
esmę ir reikalavimus. Abiejų grojimas išsiskiria
kruopštumu, stipria valia, dažnai techniškumu, tačiau,
anot asistenčių, natos ir registruotės žymėjimai pasižymi
visišku chaosu, kurį itin sunku “aptarnauti”...
Y.Kim, pereitame MKČ konkurse pelniusi diplomą,
šįkart savo antrąjį turą gan užtikrintai pradėjo J.S.Bacho
Tokata E-dur (BWV 566). Guvi įžanga, tvarkinga (kone
klasikinė) registruotė, aiški pulsacija, geri tempai
pranašavo malonų įspūdį. Ne pernelyg trukdė glaudus
pirmosios fugos šešioliktinių legato, ar nežymus
pabėgėjimas priekin antrąkart įstojus temai pedaluose.
Čiurlionio fugos cis-moll ir c-moll “Kyrie eleison”
atlikėjos repertuare - jau nuo 2011-ųjų konkurso, tačiau
vis viena iškilo netikėtų teksto neaiškumų “Kyrie” fugoje.
Abiejų fugų kulminacijos rodėsi nesuvaldytos, be
priežasties greitėjančios, tad griaunančios šiaip gana
jautrų muzikinį vaizdą. Savitu girdėjimu ir registruotės
koncepcija atlikėja nuspalvino F.Latėno “Švytėjimą”.
Efektingai nuskambėjo uždarytas II manualas pjesės
pradžioje ir kiek grubokai - I manualo Trompeta jungtyje
prieš “valsiuką”. Daug žadanti rodėsi ilgamečio Vienos
Katedros vargonininko P.Planyavskio “Toccata
mauritiana”, tačiau jos plėtojime, deja, netapo aiškus
kūrinio sumanymas, krito emocinė įtampa, o galų gale
viską vainikavo nepataikyta įspirti kombinacija, sustojęs
muzikinis veiksmas ir ginčas su asistente, kas ką turėjo
daryti.
S.Park pirmuoju antrojo turo argumentu pasirinko
lietuviškąjį repertuarą. Nors jau pačiame naujausio
F.Latėno kūrinio vargonams pavadinime užkoduota
atlikimo laisvė, Ad libitum, atlikėja, daug neieškodama,
laisvai pasirinko elementariausią sprendimą - Pleno.
Buvo raišku, gerai išgrota, net emocionalu, tačiau kai
bene ta pati registruotė grįžo dar sykį jau Čiurlionio
fugoje c-moll “Kyrie eleison”, sąmonėje tarsi užsižiebė
įspėjimo signalas. Negali sakyti, - Čiurlionis buvo
intensyvus, gerai išgrotomis pedalų šešioliktinėmis
(anaiptol, ne kiekvieno vargonininko dorybė, taip pat ir
šiame konkurse!), gerai suvokta visuma. Prieš tai atlikta
Fuga-choralas a-moll suskambo ir jautriai, ir sklandžiai.
Konkursinė šios atlikėjos stiprybė pilnai atsiskleidė
didžiojo Bacho ciklo pasirinkime: TAF C-dur (BWV 564).
Tokatos manualinėje įžangoje šešioliktinės lipo į
klasterius (o kam tai rūpi?!), pedalų solo buvo sunkus ir
gremėzdiškas, be jokių niuansų užuominų, tačiau -
švaru. Pati tokata kaip strėlė šovė į priekį savo tempu -
kaip tik šis ir buvo tas tikrasis tempas, kurį vargonininkė
valdė, kuriame gerai ir stabiliai pasijuto. Po ramaus,
skoningai ir vientisai sugroto Adagio sekė stipriu
mikstūriniu skambesiu suregistruota fuga - taip pat
visiškai stabili, nepaisant tekste slypinčių rifų. Buvo
gražu stebėti, kaip sklandžiai korėjietei pavyksta
persislinkti suoleliu į reikiamą pusę, grojant pedalus
įvairiose tesitūrose. Dvejopą įspūdį paliko programą
pabaigusios dvi A.Ruoffo vargoninės pjesės: Choralas
“Aus tiefer Not” ir Tokata. Pirmoji - nežiūrint
akivaizdaus religinio turinio, nuobodus
akompanuojantis “bum-bum-čik” pedalais ir kaire ranka
virto tipiška muzika “apie nieką”, skirta pailsėti ar užimti
programos minutėms. Tuo tarpu Tokata žėrėjo savo
sudėtingumu ir efektingumu.
Du lenkų vargonininkus taip pat galima būtų palyginti
tarpusavyje, įvardinant juos kaip “keliaveidžius”. Jų
konkursiniuose pasirodymuose buvo akivaizdžios tam
tikros preferencijos: tarp kūrinių, tarp stilistikos.
J.Gołoszo stiprybė pasireiškė šiuolaikinėje muzikoje. Jis
labai turiningai ir išradingai sugrojo tiek S.Gubaidulinos
(”Šviesa ir tamsa”), tiek A.Martinaičio (”MKČ”)
vargoninius kūrinius, be vargo tapdamas jų skleidžiamų
idėjų bendraautoriumi. Tačiau akivaizdūs nesklandumai
jį ištiko perskaitant Čiurlionio fugų tekstus, o J.S.Bacho
Passacaglia į antrąją pusę tiesiog “pervargo”.
Jo kolegos J.Kociko sceninis įvaizdis taip pat suskilo į dvi
dalis: Bacho-Čiurlionio ir Latėno-Ebeno. Nepaisant, kad
pirmoji dalis buvo žymiai sėkmingesnė, visgi Fantazijoje
ir fugoje g-moll (BWV 542) atskiri epizodai iškrito iš
tėkmės ar dėl pernelyg didelio faktūros draskymo
(fantazijoje), ar dėl į bendrą visumą nesujungtų atskirai
išmoktų techniškųjų vietų (sekstakordų slinktis fugoje).
Nebuvo aiškūs ir vienas po kito sekantys fugos temų
įstojimai. F.Latėno “Švytėjime” bereikalingų ir klausymo,
ir atlikimo sunkumų sukėlė faktūros paskirstymas per
skirtingus manualus, o P.Ebeno “Motto ostinato” iš
vienu ypu grojamos motorinės tokatos virto stabčiojimu
ties kiekvienu posūkiu.
LMTA absolventas R.Mitkus, kurį prof. V.Survilaitė net
ir viešai vis dar tebevadina savo studentu, pasirodymą
pradėjo J.S.Bacho Preliudu ir fuga h-moll (BWV 544).
Didžiulė garso masė, sujungti manualai, kelios mikstūros
vertė manyti, kad registruotė sudaryta specialiai norint
priversti jauną žmogų groti aktyviai, net kiek forsuotai.
Nedidelis paklydimas harmonijoje, prieš įsivyraujant
dominantinei harmonijai preliude, nesukliudė bendrai
intensyvaus kalbėjimo atmosferai. Kai rodės - nebėra kur
dar garsiau, fuga buvo padabinta dar viena Mixtura, ir
čia belieka įspūdį apibendrinti rusiška sentencija:
“Laidojo uošvę - suplėšė du bajanus”. Apie grojamos
muzikos prasmę sunkoka kalbėti - nepaisant didžiulės
registruotės, neatrodė, kad atlikėjas išgyvena turinį. Dar
ir legato ilgainiui virto į legatissimo košę net sausoje
Filharmonijos akustikoje. Panaši abejonė dėl pernelyg
didelio legato nepaliko ir Čiurlionio muzikoje, Fugoje
cis-moll. Šios fugos kulminacijoje atlikėjas nesusiturėjo
atleisdamas tempo vadžias, tad kiek stokojo atitikmens
tarp garso augimo ir emocijos. Ypatingą meistrystę, per
trejetą paskutinių taktų padarydamos subtiliausią
diminuendo, parodė abi vargonininko asistentės. Antroji
fuga, “Kyrie eleison”, praskambėjo be didelių atradimų
ar praradimų. Modernusis lietuviškas kūrinys, F.Latėno
“Ad libitum”, buvo sukonstruotas protingai, logiškai ir
paliko tvarkingo grojimo įspūdį. Vėl šioks toks
disbalansas tarp neįmantraus turinio ir spalvingos,
charakteringos, kai kur beveik rytietiškų atspalvių
registruotės pasireiškė P.Kostiaineno “Fantazijoje”.
Lietuvis V.Alaunė ir vokietis M.Kaufmannas, būdami
tikrai vieni iš tobuliausios ir manualinės, ir pedalinės
technikos atstovų šiame konkurse, mano supratimu,
nepakankamai išspinduliuoja savo grojamos muzikos
energiją. Jiems abiems yra būtina, kad instrumentas
“pats grotų”, t.y., kad turėtų raiškius registrus, stovėtų
palankioje akustikoje, būtų tobulai sukonstruotas (šiame
kontekste tenka apgailestauti, kad Vaido pasirodymo
neteks išgirsti Šv. Kazimiero bažnyčioje). Jų abiejų
grojimas pasižymėjo savotišku a-emocionalumu, tarsi
nebendravimu su klausytoju. Ir tuomet net idealiai
sukomponuoti opusai nepradeda šnekėti.
Visas V.Alaunės konkursinis II turo pasirodymas
regėjosi tarsi “ant rankinio stabdžio”. Visiškas Fantazijos
g-moll (BWV 542) manualinio rečitatyvo tolygumas
ribojosi su dramatinės išraiškos nebuvimu. O kur
retorika, o kur harmoninė trauka, etc.? “Išvirkščioji”
J.Laukviko Passacaglia su savo novatoriška idėja sulig
registruotės mažėjimu pradėjo skysti ir - ypatingai per
pirmuosius tylesnius epizodus - prarado vidinę įtaigą.
Lyg surištomis rankomis buvo grojamas ir
M.K.Čiurlionis (Fugos cis-moll ir “Kyrie eleison”), o
įvairiai išbarstytos F.Latėno “Tokatos” faktūros, silpnai
sujungtos į muzikinę visumą, taip pat nepasidavė
atrakinamos.
M.Kaufmanno atliktas F.Latėno “Ad libitum” buvo
santūrus ir tvarkingas pasirodymo startas. Jau įžanginiai
J.S.Bacho Tokatos C-dur (BWV 564) pasažai atspindėjo
įnirtingą vokiečio kovą su Schuke’s vargonų traktūra. Į
nepermatomą audinį limpančios šešioliktinės, gana
formali pačios tokatos tėkmė. Gaila, bet, matyt, atlikėjas
repeticijų metu nepergrojo viso Adagio - neabejotinai
būtų pastebėjęs dėl tremulanto kylančius solinio
gambinio registro intonacijos iškraipymus ir pasirinkęs
sau artimą, tačiau kitokį registruotės variantą. Fuga
pasižymėjo gerokai skirtingais aštuntinių ir šešioliktinių
natų tempais, dėl ko tema tapo ne spyruokliuojanti, bet
svirduliuojanti. Čiurlionį Markusas atliko ramiai,
sukauptai, tačiau ta pati ramybė persikėlė ir į finalinę
M.Drude’s “Tokatą”. Pastarosios tėkmę pertraukiančios
lėtõs, kone stovinčios muzikos salos menkino
kompozicijos efektingumą.
Paskutiniosios antrajame ture pasirodžiusios lenkės
B.Lorenc atliekamas Čiurlionio c-moll ”Kyrie eleison” ir
cis-moll fugos nebuvo iki galo užtikrintos. Chorinėje
fugoje viešnia buvo bepasiklystanti balsavadoje, o cis-
moll’yje - kaip ir pirmojo turo metu - jautėsi neatitikimas
tarp to, ką atlikėja manosi girdinti, ir to, kas girdisi iš
tikrųjų. Sklandžiau, be didesnių nuotykių buvo sugrota
F.Latėno “Tokata” ir... Atėjo tikrojo virtuoziškumo
laikas: imtis konkursuose groti J.S.Bacho Preliudą ir
fugą D-dur (BWV 532) gali tik absoliučiai savimi
užtikrintas žmogus. Energijos ir užsidegimo lenkų
atlikėjai nepritrūko, nors Concerto grosso epizode ir
pasitaikė nedidelių pabyrėjimų. Rankos kiek susivėlė ir
fugoje, kurioje neaiškumų sukėlė uždaras II-asis
manualas (II/P, 8’ liežuvėlis) ir ne visai natūrali, tarsi
prievartinė, agogika. Efektingoji Th.Escaicho
“Evocation” suskambo vientisai, vienu atsikvėpimu,
tačiau kažkokių užslėptų atlikėjiškų užduočių, išskyrus
harmonijos įsisavinimą, šioje pjesėje būtų sunku įžvelgti.
2015 m. rugsėjo 19 d., 20.00 val.
Finalas
Sako, neteisk kitų, ir pats nebūsi teisiamas... Ir -
nugalėtojai neteisiami.
Tačiau šios apžvalgos neskirtos teisti ar nuteisti - tai
asmeninis žvilgsnis į diena iš dienos skambėjusius
konkurso dalyvių pasirodymus, jų sėkmes ir nuostolius
tuo konkrečiu atsakingiausiu momentu.
Retai pasitaiko galimybė klausytis vienas po kito
skambančių trijų rečitalių - sunku ne vien grojantiems,
sunku ir klausantiems! (Atkakliausieji spėjo dargi ir į
keletą pianistų finalo pasirodymų Filharmonijoje...)
Išlikti dėmesingiems tris valandas iš eilės pavyko
nedaugeliui; tik keli perklausose sistemingiau besilankę
studentai (dauguma rinkęsi vien tik savo a priori
nusimatytus favoritus ir vos vienas kitas, galintis
pasigirti klausęs bent tris iš šešių finalo dalyvių...) O juk
patobulėti buvo galima ne vien tik kieto bažnyčios suolo
trynimo aspektu: pasimokyti ir apdairaus koncertinės
programos sudarymo, ir atlikėjiškų jėgų paskirstymo, ir
registruotės pasirinkimo aidžioje akustikoje, ir įvairių
kitų, gal net šiuo metu neįvardinamų, dalykų.
Burtai taip nulėmė, kad Finalo programose kartojosi ne
vien Čiurlionio Fuga b-moll, tačiau radosi ir laisvai
pasirinktų kūrinių poros: J.Reubke's Sonatą “94 psalmė”
vienas paskui kitą atliko lenkas M.Rzewuskis ir graikė
I.Solomonidou; M.Duruflé Siuitą op. 5 rinkosi vokietis
M.Kaufmannas (visą) ir Mona Roždestvenskytė (dvi
dalis iš trijų); M.Regerio Sonatą d-moll - Rimvydas
Mitkus ir korėjietė S.Park. Tad pasiremiant šiomis
poromis ir bus patogu peržvelgti bent dalį finalinių
pasirodymų.
M.Rzewuskis savo laisvąją programą pradėjo nuo,
sakyčiau, tipinio lenkų vargonininkų pasirinkimo - kelių
Ch.-M.Widoro Simfonijos Nr. 6 dalių. Nepaisant
skirtingų įvairaus spalvinio-tembrinio sprendimo
registruočių, gan lankstaus tempų valdymo, vidinio
organizuotumo, lenko atlikta simfonija rodėsi ganėtinai
vienaplanė - kaip garsiõs, kiek pompastiškos muzikos
blokas. Abejonių dėl strategijos sukėlė kone pasirodymo
pradžioje skambantis Finalas (gal buvo galima rinktis ir
kurią kitą simfonijos dalį?), juolab kad pasirinkto
staccato pedaluose lygis trukdė suvokti šią muziką kaip
melodinę.
Keista, tačiau melodingumo nepaisymas persmelkė ir
nemažą dalį M.Rzewuskio atliekamos J.Reubke’s
Sonatos. Ši kompozicija pasižymėjo gana formalia, ne
itin daininga, pernelyg išmatuota, kone maršine
traktuote, kurioje nesijautė didesnės pastangos išgauti
legato, iki paskutinio garso išgirsti kiekvieną pasažą. Net
vidurinėje, lėtojoje sonatos dalyje retsykiais rodėsi, kad
atlikėjas kažkur skuba! Nebeskaičiuojant šen bei ten išvis
pamestų natų, gan akivaizdžių “prašovimų” registruotėje
(pvz., jokio crescendo laužytuose arpeggio pakeliui į
pirmąją svarbią kulminaciją), tarpusavyje savo vertikale
prasilenkiančių temos ir triolinio kontrapunkto
finalinėje fugoje, lenko pateikta Sonata - ne pačia
geriausiąja žodžio prasme - buvo iškentėta.
Priešingai, graikės I.Solomonidou to paties kūrinio
atlikimas buvo kupinas vidinio dramatizmo,
intensyvumo, sprogstamosios energijos. Ypatingai
maloniai klausėsi prie muzikinės minties bangavimų ir
cezūrų lipte limpanti registruotė - sau net šauktukais
susižymėjau keletą vietų, kuriose Šv. Kazimiero
bažnyčios Oberlingeris tapo tiesiog plastišku romantiniu
instrumentu! Ir plačiosios temos, ir jungiamieji epizodai,
ir masyvios kulminacijos, ir liežuvėliniu registru
papuošta, bet nuo to nenustojusi kalbos aiškumo, fuga
puikiai derėjo į vientisą paveikslą. Mano suvokimu, tai
buvo vienas iš sėkmingiausių ir meniškai turtingiausių
Reubke’s Sonatos atlikimų šioje erdvėje. (Vėlgi, tik
apgailestauti tenka, kad visa tai “gyvai” girdėjo vos
vienas kitas dabartinis vargonų specialybės studentas! -
ir vėlyva pasirodymo valanda tenebūna čia joks
pasiteisinimas... Čiurlionio konkurse jau bene 12 metų
nebuvo tokios ryškios ir brandžios asmenybės.)
Jei tęstume pašnekesį apie kitą I.Solomonidou
programos dalį, reiktų įvardinti dar vieną jos sėkmę -
M.Duruflé Preliudą ir fugą ALAIN tema, op. 7. Tikrai ne
pati lengviausia užduotis - vokiškais veik neobarokinės
tradicijos vargonais sukurti prancūzišką romantinį
skambesį. Ioannos atlikime kūrinys suskambo laisvai,
poetiškai ir, be abejo, techniškai. Savo temos laužytu
sudėtingumu fuga neužklimpo, o vidurinėje dalyje
uždarame manuale pridėta Mixtura reprizoje sušvito
visu savo spindesiu.
Kiek didesnių abejonių sukėlė įžanginis graikų atlikėjos
pasirinkimas: barokinis Louis Marchand’o “Grand
dialogue”. Čia neatitikimas tarp to, kas turi būti, ir to, ką
girdėjome bažnyčioje, buvo - galimas dalykas - daug
lemiantis. Vis tiktai, žinant visus barokinius kanonus ir
atsižvelgiant į specifinę konkursinio vertinimo
neišvengiamybę, apsispręsti prancūziškąjį Grand jeu
groti be liežuvėlinių registrų buvo itin rizikinga! Išvada -
ar bloga registruotė, ar visiškai netinkamai pasirinktas
kūrinys. Kitų atlikimo niuansų tiesiog netenka vertinti...
Šiuo atžvilgiu absoliučiai konkursiniu būdu pasielgė
M.Kaufmannas, savo atliekamo M.Duruflé Preliudo (iš
Siuitos op. 5) kodoje ant užlaikyto daugiabalsio akordo
“įstumdamas” pagal autorinę nuorodą reikalingą
liežuvėlį. Estetiškai tas kvyktelėjimas ir staigus
dinaminis šuolis gal ir nebuvo pati gražiausia koncerto
vieta, tačiau viskas - pagal raidę. Visai elegantiškai
vokietis išsisuko ir iš vidurinės Siuitos dalies, Sicilianos,
registruotės pinklių: buvo gerai girdimos visos temos,
nepasitaikė dinaminių duobių, logiškai susidėliojo pjesės
dramaturginis karkasas. Tiesiog pašėlusiu tempu (tuo
metu rodės - jau ribiniu) suskambo finalinė ciklo dalis,
ugningoji Tokata. Internete peržvelgus vaizdo medžiagą,
akį stebino ūmus kontrastas tarp visiškai racionalaus,
net preciziškai kapoto grojimo būdo, matomo ekrane, ir
įtikinančio meninio rezultato, girdėto bažnyčioje.
Dvi tos pačios M.Duruflé Siuitos dalis, Sicilianą ir
Tokatą, ištisiniu virtuoziškumo demonstravimu
persmelktai koncertinei programai rinkosi ir
M.Roždestvenskytė. Ne pati sėkmingiausia Sicilianos
pradžia (kaip bebūtų keista, ta pati klaida pedaluose
pasikartojo ir reprizoje!) nesutrukdė plastiškai aprėpti
visą pjesę, nors kai kurių epizodų registrų sprendimai
(greičiausiai sausai vykdant autorines nuorodas)
nepadėjo klausytojui išskirti pagrindinių šiaip gan
sudėtingo muzikinio audinio elementų. Kiek kitokia
energetika, nei vokiečio grojime, buvo pripildyta ir
Tokata. Reikėtų pastebėti, kad pirmajame pedalų temos
pravedime jaunąją atlikėją kylanti tesitūra šiek tiek nešė
į priekį ir tempo atžvilgiu. Pagrindinei melodijai grįžus
jau su reprizos akordine faktūra, netikėtai sušlubavo
pačios temos tarimas: į viršutinį garsą nukreipta
šešioliktinė buvo linkusi virsti tai trioline, tai išvis -
aštuntine nata. Vertinant bendresniu žvilgsniu, tokata
buvo grojama tarsi vien “ant sparnų”, nejaučiant
stabilaus ritminio pagrindo (stuburo) - klausytojas
neteko galimybės kartas nuo karto “įsitvirtinti”, lyg būtų
vedžiojamas pavojingomis kalnų atbrailomis be kablių.
Klausantis konkursinių pasirodymų antrąją finalo dieną,
vis neapleido pojūtis, kad kažkas nuo pat pradžių yra
negerai su vargonais, su jų derėjimu. Nežinant niuansų
sunku spręsti, tačiau visa tai nebuvo panašu į gerai
prižiūrėtą instrumentą. Tokiu nederėjimu buvo
nuspalvinti jau pirmieji M.Roždestvenskytės grojamo
F.Liszto Preliudo ir fugos BACH tema sąskambiai. Ši
kompozicija Monos atlikime išsiskyrė tikrai nekanonišku
teksto perskaitymu, tikriau - įsiskaitymu, dėmesiu
detalėms. Tarpusavyje oktaviniame epizode kiek
išsiskyrusios rankos nesutrukdė sujungti kūrinį į stiprią
ir, kas anaiptol ne visuomet girdima, vientisą visumą.
Ant saugaus tempo siūlo buvo suvertas ir P.Ebeno
“Motto ostinato” iš ciklo “Sekmadienio muzika”.
Pasirinkus saikingą tempą, atlikėja suturėjo jame ir
augančią emociją, ir tarp manualų besiblaškančią
faktūrą. Gal tik sulig mikstūrų įvedimu akustiškai kiek
apsivėlė dvi šešioliktinės pagrindinio pjesės motyvo
natos. Tarsi nė neatsikvėpus, Mona perėjo prie
paslaptingų paskutinės ciklo dalies, Finalo, sekstolių.
Greta Liszto BACH ir Duruflé Tokatos - dar vienas itin
laisvo virtuoziškumo reikalaujantis opusas, turintis tam
tikrų kompozicinių duobių, kurias atlikėjui sunku
adekvačiai užpildyti. Dera žinoti, kad net ir geriausio
vargonų specialisto (o Ebenas neabejotinai tokiu buvo)
duotais registruotės nurodymais aklai sekti nėra prasmės
- įsivaizduojant konkretų būtiną skambesį, tenka
kiekvienais naujais vargonais vis naujai jo ieškoti. Šiuo
atžvilgiu kai kurios M.Roždestvenskytės atliekamo
Finalo padalos akustiškai nepilnai pasiteisino (pvz.,
akustinė netvarka tyliausiame epizode, kur tremolo
drebėjimas visiškai užgožė melodinį balsą).
Dar viena konkuravusi kūrinių pora - tai M.Regerio II-oji
Sonata d-moll, op. 60, kurią vienas paskui kitą sugrojo
R.Mitkus ir S.Park. Užbėgdamas už akių sakyčiau, kad
vertinti šiuodu atlikimus - tai tas pats, kaip lyginti dieną
su naktimi. Iš vienos pusės - absoliuti tempo
priklausomybė nuo grojamos faktūros pokyčių, dėl
netikslaus užgavimo nekartu skambantys akordai,
daugybė neaiškių ir nekvėpuojančių faktūrų, primuilinta
registruotė (Mitkus), iš kitos - itin stiprus pianistinis
potencialas, tarsi karoliais suvertas metrinis kiekvienos
dalies pulsavimas, neperspaustos registruotės pagalba
išgauta kone skaidri (Rėgeryje - !) faktūra (Park).
Negana to, lietuvis nė nebandė naudotis tiek gausiai
vokiečių romantiko natose nužymėtu šveleriu, taip
netekdamas galimybės suteikti frazėms autoriaus
geidautos raiškos. Tiesą sakant, jei ne prieš akis laikoma
partitūra, Mitkaus pateiktoje garsų masėje būtų buvę
sunku atpažinti grojamą kūrinį.
Kiek geriau lietuviui atliekant skambėjo R.Schumanno
Fuga Nr. 6 BACH tema. Nors bažnyčios akustikoje ne
pernelyg aiškus buvo triolinis fugos kontrapunktas, visgi
dinaminis auginimas buvo tikslingas ir adekvatus
emociniam. Akivaizdu - minėtoji fuga ilgam įsitvirtino
Rimvydo repertuare: ji atnešė atlikėjui sėkmę ir 2012-
ųjų J.Naujalio, ir 2014-ųjų J.Žuko vargonininkų
konkursuose.
Šioje romantinės muzikos perspektyvoje derėtų dar
trumpai aptarti ir M.Kaufmanno atliktą M.Regerio
Choralinę fantaziją “Alle Menschen müssen sterben”, op.
52, Nr. 1. Atsižvelgiant į jo visiškai racionalų grojimo
pradą, vokiečiui nebuvo paprasta meniškai turiningai ir
bent kiek apčiuopiamai aiškiai perteikti sudėtingą vienos
iš populiariųjų Regerio fantazijų muzikinį tekstą. Buvo
sunkoka, ypač tylesnės, intymesnės registruotės
epizoduose, gerai girdėti bene vienintelį atpažįstamą
kūrinio komponentą - pačią choralo temą, pastarajai
dažnai lyg sąmoningai besislepiant viename iš vidurinių
faktūros sluoksnių. Beje - pasikartosiu - žiūrint vaizdo
įrašą dar gerokai labiau glumino preciziškai, net
robotiškai tikslūs šio vargonininko judesiai, neduodantys
(dėka visai šalia vargonų pastatyto mikrofono ir dėl to
iškraipomo tikrojo vargonų skambesio) jokio peno
bendram kūrinio visumos suvokimui.
Korėjietė S.Park greta romantinės sonatos pasirinko
didesnės apimties ir gerokai kontrastingesnę programą,
pradėdama ją J.S.Bacho Preliudu ir fuga G-dur, BWV
541, o vainikuodama M.Dupré “Variacijomis kalėdinės
giesmės tema”, op. 20. Bacho ciklas pasitarnavo kaip
elegantiška ir skaidri uvertiūra. Žvaliai ir su polėkiu
nuskambėjus preliudui, fuga stojo kiek masyvesne
registruote, kuri dėl greitoko tempo truputį netilpo į
bažnyčios akustiką - atlikėja buvo priversta numetinėti
žemuosius pedalinius garsus, kad jie savo aidu
neslopintų kitų besitęsiančių linijų. Koncertinio pabaigos
ciklo, Dupré variacijų, sprendimas pranoko visus
lūkesčius: S.Park tiek sėkmingai rinkosi kiekvienos
variacijos registruotes, tempus, grojimo intensyvumą,
agogiką, kad visas ciklas suskambo kaip vientisas
nuotaikų ir spalvų kaleidoskopas, kulminuojantis
žėrinčioje finalo tokatoje!
Pabaigai - dar keli žodžiai apie privalomą III-ojo turo
elementą, M.K.Čiurlionio Fugą b-moll. Jos perskaitymas
ir traktuotė - tai išties viena iš sunkiausių kiekvieno
Čiurlionio konkurso vargonininkams tenkančių
užduočių. Negana to, kad vos ne kiekvienas besidomintis
muzikologas laikosi įsikibęs savojo teksto varianto,
dažnas vargonininkas įsigudrina tą tekstą vartyti savaip,
kai nebežinai, ar girdi redakciją, ar eilinę klaidą. Mažai
pasitarnauja ir kone visuotinas šios fugos kaip ištisinio
crescendo registravimas. Nori nenori, tuomet ji
sutirštėja tiek, kad bendroje chromatizmų masėje
besigirdi vien klasteriai. Tuomet retai kuriam bepavyksta
(ne išimtis ir pastarasis trečiasis turas) išlaikyti fugos
įtampą iki paskutinių taktų.
Prie šio sezono sėkmingesnių ištisinio crescendo
variantų reikėtų priskirti emociškai turtingą
I.Solomonidou fugos atlikimą, pakankamai kryptingi
buvo M.Rzewuskio ir M.Roždestvenskytės bandymai. Ne
visiškai aiškūs sprendiniai, registrų perjungimas temos
viduryje, itin staigūs dinaminiai šuoliai, savo
mikstūromis kiek agresyvus C-dur epizodas ir po
užstrigusio aukščiausio vargonų tono tiesiog per
prievartą sustumtas fugos epilogas - tai kiek mažiau
nusisekęs S.Park koncertinės programos akcentas.
Tarsi veltiniu velta b-moll fuga pasirodė R.Mitkaus
atlikime. Čia buvo daug abejotino teksto ir jokiu “a la
improvizacijos” pagrindu neįmanomos pagrįsti tempų
kaitos. Kilo įtarimo, kad šios fugos lineariškumas - tai
atlikėjui iš esmės neįkandamas dalykas: visa atrodė kaip
vienas kitą chromatiškai keičiantys akordai, palydimi jų
pavidalus dar išblukinančia, dovanokit už atvirumą, -
protu nesuvokiama registruote. Išskirtinę vietą šioje
“garsų pelkėje” užėmė neabejotinai jautriausia, dangiška
C-dur spalva.
Kaip savarankišką ir visiškai teisėtą kitokį šios
kompozicijos perskaitymą tenka nurodyti M.Kaufmanno
Fugos b-moll traktuotę. Įsijausdamas į jos romantinę
dvasią, vokietis gebėjo įkūnyti kai kurių epizodų
dinaminę pulsaciją švelerio pagalba, nebuvo suvaržytas
lėto tempo statikos. Dvejonę paliko vien tik bereikalinga
ir nepagrįsta paskutiniojo takto dinaminė krytis, tačiau
bendras įspūdis - kaip reta šviežias ir kūrybiškas, vertas
tarptautinio Čiurlionio konkurso finalo.
2015 m. rugsėjo 22 d., 22.00 val.
Konkurso rezultatai
I premija - Mona Roždestvenskytė (Lietuva)
II premija - Mateusz Rzewuski (Lenkija)
III premija - Soyon Park (Pietų Korėja)
Diplomai: Markus Kaufmann (Vokietija), Ioanna
Solomonidou (Graikija), Rimvydas Mitkus (Lietuva)
Specialusis prizas už geriausią M.K.Čiurlionio kūrinių
atlikimą - Rimvydas Mitkus (Lietuva)
Publikos simpatijų prizas - Rimvydas Mitkus (Lietuva)