© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Paulius Grigonis, 2010
J.Naujalio jaunųjų vargonininkų
konkursui pasibaigus
2010 metų kovo 17-18 dienomis Vilniuje buvo surengtas
IV-asis J.Naujalio jaunųjų vargonininkų konkursas.
Konkurse varžėsi 10 dalyvių - Lietuvos muzikos ir teatro
akademijos bei Vilniaus konservatorijos studentų. Žiuri
nariai - lietuvių vargonininkai Dalia Jatautaitė,
Gediminas Kviklys, Virginija Survilaitė, Bernardas
Vasiliauskas, vadovaujami Poznanės (Lenkija) muzikos
akademijos profesoriaus Sławomiro Kamińskio,
konkurso laureatų vardus skyrė LMTA studentams
Karolinai Juodelytei (I vieta, doc. G.Kviklio klasė),
Rimvydui Mitkui (II vieta, doc. V.Survilaitės klasė) ir
Robertui Lamsodžiui (III vieta, doc. G.Kviklio klasė).
Konkursinėse erdvėse - LMTA J.Karoso salėje (I turas)
ir Nacionalinės filharmonijos didžiojoje salėje (II turas)
- tebuvo vos 10-15 besidominčių, tad lieka konstatuoti,
kad tokio pobūdžio edukaciniai vargonų muzikos
renginiai kol kas bent kiek svarbūs nebent saujelei
profesionalų. Gal tam “pasitarnavo” minimali konkurso
reklama, gal savo indėlį čia įnešė ir bendras sumenkęs
domėjimasis akademinės muzikos reikalais.
Skaitytojams siūlome LMTA docentės V.Survilaitės ir
Vilniaus arkikatedros bazilikos vargonininko
B.Vasiliausko, dalyvavusių konkurso vertinimo
komisijos darbe, bei didelę konkursinę ir studijų
Europoje patirtį turinčios jaunosios kartos
vargonininkės Dovilės Savickaitės ir kelių tarptautinių
konkursų laureato, vargonininko ir klavesinininko Balio
Vaitkaus mintis, išsakytas pasibaigus J.Naujalio
konkursui.
Bernardas Vasiliauskas
Nesu konkursų šalininkas. Manau, kad muzika neturėtų
būti varžybų objektu ar įrankiu. Bet šiais laikais nėra
kitos sistemos, kuri leistų visuomenei pristatyti jaunus ir
talentingus atlikėjus. Muzikinės organizacijos, kurios
gali ir privalo tuo užsiimti, neturi laiko tokiems
“niekams”.
O dabar apie konkursą. Pagrindinis įspūdis - turime
talentingų ir perspektyvių vargonininkų. Jie pajėgūs
įveikti aukščiausias vargonų repertuaro viršukalnes.
Daugelis iš jų puikiai valdo instrumentą ir tai leidžia
jiems ne tik atskleisti klausytojui kūrinio autoriaus
sumanymą, bet ir parodyti savo vidinį pasaulį, savo
požiūrį į kūrinį, į muziką. Tai pasakytina ir apie tuos,
kurie dėl vienos ar kitos priežasties nenuskynė laurų.
Tikiuosi, kad jiems pakaks jėgų dar atkakliau siekti
meistriškumo aukštumų. Konkursas parodė, kad
lietuviškoji vargonų mokykla formuoja savo veidą ir
įsilieja į Europos vargonininkų šeimą kaip lygiateisis
narys. Džiugu, kad mūsų atlikėjai turi galimybę plačiai
pasidairyti po “vargoniškąjį” pasaulį, dalyvauti
seminaruose, kursuose, susipažinti su įvairių šalių
mokyklomis (deja, tų galimybių neturėjo mano karta), ir
tai turėjo įtakos J.Naujalio konkurso lygiui. Konkurso
dalyviams norėčiau palinkėti nesustoti pasiektame
taške. Darbas ir troškimas gyventi muzikai ir muzikoje -
tai yra svarbiausia. Tikiuosi, kad J.Naujalio konkursas
paskatins dalyvius (ir nedalyvavusius vargonininkus)
eiti šiuo nelengvu, bet vieninteliu keliu.
Dovilė Savickaitė
Turint omeny, kad J.Naujalio konkursas skirtas
studentams, tai itin aukšto meninio lygio ar ko nors be
galo stulbinančio tikėtis gal ir nebuvo verta, juolab, kad
daugeliui tai - pirmasis konkursas. Iš visų girdėtų
grojančiųjų muzikalumu ir menine branda, o taip pat ir
programos pasirinkimu išsiskyrė Karolina Juodelytė.
Pirmame ture ypač įtikinamai skambėjo romantinė jos
repertuaro dalis. Įdomi, išieškota registruotė, atliepianti
tiek kūrinių charakterį, tiek ir instrumento galimybes:
Karolina viena iš nedaugelio, o gal ir vienintelė,
naudojosi romantinei muzikai taip reikalingu žaliuzių
įtaisu (Schweller). Nors jaunos atlikėjos interpretacijoje
ieškoti priešmirtinės kompozitoriaus brandos gal būtų ir
kiek naivoka, jos atliekamas C.Francko 2-asis choralas
h-moll pasižymėjo vientisumu. Tiesa, choralo
sukauptumas ir rimtis buvo iškeisti į gana greitą tempą
ir kartais paviršutiniškus bei linksmus pasažus, bet
bendram kūrinio dramatizmui tai daug įtakos neturėjo.
Labai muzikaliai ir įtikinančiai suskambo ir J.Naujalio
“Malda”.
Vargonai vis gi yra ypatingas instrumentas. Vien gerų
norų juo groti neužtenka, reikia ir daug žinių, kaip tuos
norus paversti realybe. Pastebėjau, kad jauniesiems
atlikėjams dar labai trūksta glaudaus instrumento ir
erdvės aplink jį pojūčio, jau nekalbant apie
artikuliacines įmantrybes. Bendras įspūdis po dažno
atlikėjo pasirodymo liko toks: saugus ir atsargus
grojimas, o to kaina - statiškumas, muzikinio kvėpavimo
nebuvimas. Be to, daug kam vis dar nepavyksta
įsidėmėti, kad sujungus visus, kiek tik įmanoma,
registrus ne tik kenčia skambesio kokybė - kai kada
vargonai net ima dusti, o ir rankos nebepajėgia “išvežti”
tokio krūvio. Taip irgi buvo… Dažnam pristigo minties
vedimo bei frazavimo, atrastų ir įsisąmonintų svarbių
muzikinių elementų. Tempų nelaikymas, registruotės
nepagrįstumas taip pat nepadėjo interpretacijai.
Rankose (manualuose) teko išgirsti daug neartikuliuoto
grojimo. Panašu, kitoks, sąmoningas Baroko
artikuliacijos suvokimas mūsų studentams iš viso
nebūdingas - teks, matyt, tai priskirti lietuviškai
vargonavimo mokyklai...
Pastebėjau ir kitą keistą reiškinį: dauguma studentų itin
daug groja viena koja. Kairė koja - kairei pusei iki
vidurio, o dešinė - aukštesniajam registrui. Žinoma,
tokia grojimo pedalais mokykla, dar vadinama
prancūziškąja, irgi egzistuoja, tačiau kažin, ar ji turi
daugiau minusų, ar daugiau pliusų: pirma, sunkiau yra
frazuoti ir artikuliuoti, o antra - viską sukontroliuoti bei
groti stabiliai. Dėl šios priežasties daugumos konkurso
dalyvių ilgosios pedalų gaidos buvo tiesiog ilgos, o
trumposios - tokios trumpos žemoje tesitūroje, kad
vargiai besigirdėdavo.
Kalbant apie technines romantinės programos dalies
detales, reiktų atkreipti dėmesį į tai, kad per mažai
dėmesio, sakytum, tarsi pro pirštus žiūrima į štrichą
legato. Ši pastaba, kaip bebūtų keista, tinka absoliučiai
visiems dalyvavusiems konkurse - gal ir tai jau tapo
išskirtiniu mūsų lietuviškosios vargonavimo mokyklos
bruožu?!
Visų konkursų tikslai yra panašūs: kaip įmanoma geriau
pasiruošti, pasitikrinti savo jėgas, susitvarkyti su
sceniniu jauduliu. Taip pat labai svarbus dalykas -
išmokti groti esant stresinei situacijai, susikaupti
grojimui čia ir dabar, būtent šią dieną, šią minutę,
nesvarbu, kaip jautiesi, kas atsitiko. Norint tapti tikru
atlikėju, tai yra labai svarbu. Edukacinio (pedagoginio)
tikslo ypatingai neišskirčiau, nors šiame konkurse jis,
matyt, buvo esminis. Įdomu, kad visi J.Naujalio
konkurso I-ojo turo dalyviai pateko ir į antrąjį turą
Filharmonijoje! Tačiau tikruose konkursuose taip
nebūna, kad visi dalyvaujantys yra vienodai geri. Tik per
egzaminą visi gauna panašius pažymius, o konkurse
nugalėtojas - tik vienas. Galimybė rimtai pasigalynėti
turėtų skatinti studentus labiau pasitempti: juk
kiekvienas nori būti tuo - geriausiu.
Balys Vaitkus
Kai konkurso rezultatai aiškūs, nelengva kalbėti apie tai,
ką pavyko išgirsti, ir tarsi apeiti garbiosios komisijos jau
padarytas išvadas. Be abejo, galima bandyti įvardinti
bendras tendencijas ir kryptis, kur link suka šiuolaikinė
mūsų vargonų mokykla...
Tai, ką girdėjome kovo 17-18 dienomis - tėra dvi
mokymo įstaigas atstovaujantis “žiedas”. Jei greta
klausytumėm ir grojimo tų lietuvių, kurie studijuoja
Austrijos, Vokietijos ar Skandinavijos aukštosiose
mokyklose, matytumėm jau visai kitą vaizdą. Tik tuomet
vargu ar begalėtumėm tai pavadinti lietuviška vargonų
mokykla - jauni vargonininkai, šiuo metu tęsiantys
studijas Vakarų Europoje, vargonų specialybės LMTA
arba išvis nestudijavo, arba savo studijų nebaigė. Kodėl
jie nesudalyvavo J.Naujalio konkurse, kuris, pasak
rengėjų, buvo atviras visiems besimokantiems? Sunku
pasakyti. Gal jų laiku nepasiekė informacija?
Lietuvos vargonų mokykla Sovietų sąjungos mastu buvo
tam tikras avangardas - į mus žiūrėjo su pagarba ir
bandė lygiuotis. Atsivėrus sienoms į Vakarus, situacija
keitėsi mūsų nenaudai - lietuvių vargonininkai gana
greitai prarado bet kokius šansus lyderiauti rimtuose
vakarietiškuose konkursuose ar įsitvirtinti pasaulinėje
koncertų rinkoje. Liko pavieniai atvejai...
Grįžtant prie IV-ojo J.Naujalio konkurso, kai kurie
momentai labai pradžiugino, o kai kurie tikrai vertė
susigūžti... Labiausiai suglumino dažno studento
negebėjimas prisitaikyti prie konkrečių vargonų.
Vargonai paklūsta tik tuomet, kai gerai žinai, ką iš jų
nori išgauti - tam tikra prasme, tarsi primesdamas jiems
savo valią. Tarp dešimties grojusiųjų tik porai (ir tiems -
ne nuolat) pavyko būti stipresniais už didžiuosius
Filharmonijos salės vargonus. Likusiems gi būtent
vargonai tapo slenksčiu, sukliudžiusiu bent iš dalies
atskleisti kompozitorių sumanymus ir nuosavus
gabumus.
Gan skausmingas pavyzdys - prancūzų Baroko muzika,
kurios atlikimo tradicija nenutrūkstamai gyvuoja jau
kelis šimtmečius. Be abejo, vokiškųjų Orgelbewegung
tradicijų įtakoje statytais A.Schuke’s vargonais
Filharmonijoje surinkti stilingą prancūzišką registruotę
nėra maloni užduotis, tačiau tądien buvo sunku išgirsti
bent jau teisinga kryptim nukreiptas pastangas. Juk
šiuolaikiniuose vargonuose yra balsų, kurių įtraukimas
atliekant senąją prancūzų muziką yra tiesiog
netoleruotinas - tai visiškai jai netinkantys strykiniai
registrai, kurių įjungimas smarkiai pakeičia ir
nepageidautinai sustiprina palydinčiuosius balsus ir
nepalieka nė teorinių galimybių gerai pasirinkti solinį -
patį esminį - balsą, idant jis akustiškai nepasiklystų
sudėtingame harmonijų labirinte... Bent kiek
rimtesniame konkurse tokios registruotės klaidos būtų
laikomos fataliomis ir iš karto garantuotų “bilietą į
laisvę”, o ne laurus.
Keista, bet bene dažniausias konkurso dalyvius aplankęs
bruožas - apsidraudėliškumas. Gal vienam kitam
atlikėjui tai - įgimta charakterio savybė, nenoras per
daug rizikuoti. Bet čia lengva peržengti tą trapią ribą, kai
vidinę kultūrą ir apgalvotą planą nustelbia akivaizdus
atsargumas, o veržlumą ir net epochos ribas
peržengiantį romantiškumą - prie klaviatūros limpanti
sunki garsų masė. Kalbant apie mums, vargonininkams,
“klasikinius” Baroko kūrinius neįmanoma nepastebėti,
kad dar tikrai ne kiekvienas studentas įsisąmoninęs tą
pakankamai nesudėtingą stiprių-lengvų takto dalių
kaitą, kuri ypatingai svarbi formuojant fugų temas: daug
akcentų, matyt, patiems atlikėjams nė nepastebint,
atsirasdavo silpnose bei silpniausiose takto vietose, taip
iškreipdami dažniausiai tobulą struktūrą. Kartais
šalutinių elementų “išpūtimas” privesdavo prie
nenatūralaus “tampymosi”, vietoj pastangos bandyti
suverti visą muzikos audinį ant svarbiausio,
harmoniškai reikšmingiausio balso ašies.
Sunku a priori apsispręsti, kiek labai reiktų imti domėn
tai, kad beveik visi konkurso dalyviai - dar tik
pirmuosius kūrybinius žingsnius žengiantys muzikai.
Kai kuriems jų vargonai dar ir netapę patogia ir
pavaldžia materija... Šiuo atveju tarsi norėtųsi būti
atlaidesniems ir labiau priimti tokį konkursą tiesiog kaip
akademinio gyvenimo elementą, profesinio ugdymo
etapą, kokiais, beje, yra visi aukštojoje mokykloje
vykstantys specialybės egzaminai. Tačiau klausantis
konkurso dalyvių pasirodymų visgi neapleido pojūtis,
kad mūsų jaunimas auga didelio nuolaidžiavimo (visų
pirma - sau patiems) atmosferoje, tokioje tam tikroje
nebaudžiamumo būsenoje, kuomet drįstama net ir
konkurso metu kūrinius groti pamažėle, lėtai - “kad tik
kaip nors išeitų”. Akis bado ir tai, kad jau senokai
nebekreipiamas dėmesys į tokias “menkutes” nuodėmes,
kaip neteisingai grojamas tekstas. Atrodo, jog prabėgę
šimtmečiai jau labai storu dulkių sluoksniu nuklojo
partitūras - tiek, kad nebeįmanoma įskaityti gaidomis
užrašytų prasmių. Tarsi stokojama atsakomybės prieš
itin nelengvą gyvenimo partnerį - klasikinę akademinę
muziką.
Iš minimų problemų verpeto ištrūkti labai padėtų
tikslingas vidinės klausos ugdymas bei dažniau į savo
grojimą atkreiptas žvilgsnis “iš šalies”, todėl nuoširdžiai
norėtųsi manyti, jog šį kartą Filharmonijoje pastebėti
vaizdo ir garso įrašymo prietaisai pasitarnaus ir
mokymosi tikslais, o neliks vien tik garbingu
prisiminimu apie “užkariautas” koncertų erdves...
Virginija Survilaitė
Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Vargonų ir
klavesino katedros organizuojamas J.Naujalio
konkursas nuo pat pirmojo buvo sumanytas kaip
akademiniam jaunimui skirtas, todėl amžius čia nėra
ribojamas, privaloma tik, kad dalyviai būtų moksleiviai
ar studentai. Tuo jis ir išsiskiria iš kitų konkursų. Šiais
metais konkursas dar išsiskyrė ir tuo, kad jame dalyvavo
daug pradedančiųjų vargonininkų, kurie mokosi dar tik
antrus ar trečius metus, todėl tikėtis, kad jie bus pilnai
įvaldę vargonavimo subtilybes, sunkoka. Be to, buvo ir
tokių dalyvių, kurie studijuoja kitą specialybę (pučiamąjį
instrumentą, choro dirigavimą). Žiuri susitarimu buvo
nuspręsta į antrą turą praleisti visus dalyvius, suteikiant
jiems galimybę vargonuoti dideliu instrumentu, kas,
mano nuomone, yra labai svarbu realizuojant muzikines
idėjas, suvokiant vargonavimo skirtingais instrumentais
techninius ir meninius uždavinius.
Apie Lietuvos vargonų mokyklą, kaip ir apie bet kurią
kitą, kalbėti apibendrintai yra labai neobjektyvu, nes
visos mokyklos, mano manymu, rėmėsi personalijom.
Galbūt, skiriasi tik galimybės realizuoti sumanymus, kas
šiuo metu Lietuvoje yra labai sudėtinga dėl švietimui ir
kultūrai skiriamų lėšų, gerų instrumentų stygiaus (kuo
gali pasigirti daugelis Europos šalių). Be to, dėl lėšų
stygiaus yra labai apkarpytos mokymo programos, kitų
specialybių studentai neturi galimybės nemokamai
pasirinkti vargonavimo fakultatyvo, kas yra beveik
visose užsienio mokymo įstaigose. Besimokantis
fortepijono specialybės turėtų būtinai susipažinti su
vargonais ir klavesinu, kitaip jis praranda galimybę
išsamiau įsigilinti į senovinės muzikos specifiką. O
paralelinės šių instrumentų studijos suteiktų
baigusiajam geresnes profesines perspektyvas. Deja, kol
kas tai tik mūsų svajonėse...
Labai lengva nedirbantiems pedagoginio darbo
kritikuoti ir aiškinti, kaip turėtų būti paruošti studentai,
kartais net su neslepiama panieka atsiliepiant apie
studijų lygį. Labai vertinu ir įsiklausau į konstruktyvią
kritiką, bet reikia prisiminti ir tai, kad mokymo procese
dalyvauja ne tik pedagogas, bet ir studentas, nuo kurio
sugebėjimo ir nuoseklaus darbo ženklia dalimi priklauso
galutinis rezultatas. Vargonų ir klavesino katedros
parengtos mokymo programos (pagal dabartinį
finansavimo lygį) leidžia besimokančiam įgyti
pagrindines žinias ir jas ateityje vis papildant naujomis,
tapti visapusiškai išprususiu muzikantu, galinčiu dirbti
vagonininku bažnyčioje, pedagogu ir koncertuojančiu
atlikėju. Reikia tik nuoseklaus ir pastovaus darbo ir noro
įsisavinti kuo platesnį žinių bagažą. Tai nėra baigtinis
dalykas, o ilgalaikis procesas, labai individualus ir
nuolat kintantis, todėl su didele pagarba ir dėkingumu
galiu atsiliepti apie visus mano kelyje sutiktus
pedagogus ir atlikėjus, kurių dėka turtinau ir tobulinau
save kaip pedagogę ir atlikėją.
J.Naujalio konkursas jauniems vargonininkams yra
(manau, ir ateityje bus) geras stimulas profesiniam
tobulėjimui, tikslingam repertuaro kaupimui, galimybė
pažinti įvairius instrumentus. Mokėjimas greitai (per
kelias neilgas repeticijas) prisitaikyti prie skirtingų
instrumentų, registruočių yra labai svarbu jaunam
atlikėjui, o kur dar sceninio jaudulio suvaldymas,
susikaupimas, muzikos raiškos intensyvumas... Nauji
uždaviniai - tai ir yra pagrindinis variklis. Norėtųsi labai
nuoširdžiai padėkoti visiems rėmėjams: Nacionalinei
filharmonijai, Sauliaus Karoso fondui, Kompozitorių
sąjungai ir MILC, Lietuvos muzikų sąjungai ir LMRF,
kurie pinigais, įsteigtais prizais, galimybe naudotis
instrumentu labai ženkliai prisidėjo prie J.Naujalio
konkurso rengimo.