© NVF
|
Naudoti ir platinti tekstinę ar grafinę informaciją be autorių leidimo
ir nuorodos į www.vargonai.lt griežtai draudžiama
Dr. Eglė Šeduikytė-Korienė, 2011
Vargonininkui ir kompozitoriui
Z.Aleksandravičiui - 100
2011 metų sausio 1-ąją dieną
suėjo 100 metų, kai gimė
žymus tarpukario Lietuvos
muzikas - vargonininkas,
pedagogas, atlikėjas ir
kompozitorius Zigmas
Aleksandravičius (1911-1965).
Svarus įnašas į Lietuvos
muzikinės kultūros raidą -
Z.Aleksandravičiaus
pedagoginė veikla, pagrįsta
itališkąja vargonavimo
tradicija. Grįžęs į Lietuvą po studijų Paryžiuje, Romoje ir
Prahoje, jis dėstė vargonus ir teorines disciplinas Kauno
ir Vilniaus konservatorijose, surengė eilę vargonų solo
koncertų Kauno Tėvų Jėzuitų bažnyčioje,
paskutiniaisiais savo gyvenimo metais pasišventė
kūrybai.
Biografija
Zigmas Aleksandravičius gimė 1911 m. sausio 1 d.
Girdžiuose, Raseinių apskrityje vargonininko šeimoje.
Būdamas devynerių pradėjo groti mišioms Čiobiškio
parapijos bažnyčioje. 1930 m. baigė Kybartų “Žiburio”
aukštesniąją komercijos mokyklą. 1928-1935 metais
vargonininkavo Alytaus bažnyčioje. 1931-1935 m. dirbo
muzikos mokytoju Alytaus Žemės ūkio mokykloje.
Organizuodamas ir vadovaudamas chorams, Alytuje
surengė apie penkiasdešimt koncertų, kuriuose
propagavo ir lietuvių kompozitorių kūrinius. 1930-1936
m. studijavo Kauno konservatorijoje, kurioje baigė
Nikodemo Martinonio (1887-1957) vargonų ir Balio
Dvariono (1904-1972) fortepijono klases. Baigdamas
Kauno konservatoriją surengė savo pirmąjį vargonų
muzikos rečitalį ir gavęs valstybinę stipendiją išvyko į
užsienį tęsti studijų.
1936 m. rugsėjo-gruodžio mėn. (vieną semestrą) Zigmas
Aleksandravičius mokėsi Paryžiaus Normalinėje
muzikos mokykloje pas žymųjį vargonininką,
kompozitorių Marcelį Dupré (1886-1971). Nuo 1937
metų tęsė studijas Karališkojoje Šv. Cecilijos
konservatorijoje Romoje (R. Conservatorio di musica S.
Cecilia) pas profesorių Fernando Germani, gavo
licenciato laipsnį. Drauge studijavo Vatikano
Popiežiškajame bažnytinės muzikos institute
(Pontificium Institutum Musicae Sacrae), kuriame 1938
m. liepos mėnesį baigė grigališkojo giedojimo studijas
licenciato laipsniu “su pagyrimu” (Cum laude) ir
vargonų studijas magistro laipsniu pas profesorių
Ferruccio Vignanelli. Atostogų metu Z.Aleksandravičius
tobulinosi Sienos Chigi’ų muzikos akademijoje
(Akademia Musicale Chigiana in Siena): vargonavimo
pas prof. Fernando Germani ir dirigavimo pas prof.
Alfredo Casella.
1938 metais Zigmas Aleksandravičius įstojo į Prahos
(Čekija) konservatorijos profesoriaus Otokaro Šíno
kompozicijos klasės penktą kursą, kurį baigė 1939 metų
birželio mėnesį gaudamas diplomą, ir choro dirigavimo
ketvirtą kursą pas prof. Pavelą Dědečeką (išėjęs orkestro
dirigavimo, instrumentacijos, partitūrų griežimo,
muzikos formų, kompozicijos kursą). Dirigavimo
studijas baigti sutrukdė prasidėjęs karas.
1939 metais Zigmas Aleksandravičius buvo pakviestas
dėstyti vargonų ir grigališkojo choralo į Kauno
konservatoriją. Nuo 1945 metų - Vilniaus, vėliau
Lietuvos valstybinės konservatorijos docentas. 1947 m.
buvo apdovanotas padėkos raštu už “nuoširdų darbą
Vilniaus valstybinėje konservatorijoje”. Iki 1949 metų
dėstė vargonus, vėliau teorines disciplinas, nuo 1959 m.
pasišventė kūrybai. Tuo metu sukurti stambiausi
Z.Aleksandravičiaus kūriniai: operos “Vasarvidžio
nakties sapnas” (nebaigta, pagal W.Shakespeare’ą),
“Dangutė” (Maironio libretas), simfoninė poema
“Anykščių šilelis”, kiti stambūs simfoniniai ir kameriniai
kūriniai, muzika vargonams, choro ir solo dainos.
Zigmas Aleksandravičius mirė 1965 metų kovo 5 dieną,
palaidotas Vilniaus Saltoniškių kapinėse. [1]
Artimųjų prisiminimai
Vaikystė, pirmieji mokytojai...
Zigmo tėvas, kilęs iš Žemaitijoje esančio Skriaudžių
kaimo, Vladas Aleksandravičius buvo vargonininkas,
išsilavinęs žmogus, baigė Kražių keturmetę
progimnaziją, trejus metus dirbo valsčiaus sekretoriumi.
Nuo šešerių metų Zigmas buvo tėvo sodinamas prie
pianino, nuo devynerių, nepasiekdamas pedalų, jau
grodavo vargonais per Gavėnią ir Adventą. Žiemą
būdavo sunku, kai motina anksti žadindavo į mišias.
Būdamas trylikos Zigmas vargonininkavo nedidukėje
Čiobiškio parapijoje, dirbo pilnu krūviu, tvarkė visą
metrikaciją ir pažymėjimus, turėjo dailią rašyseną.
Šios parapijos klebonas, kunigas Pupaleigis buvo šviesus
žmogus, pas jį svečiuodavosi visa Kauno šviesuomenė.
Kunigas Pupaleigis laikėsi įprasto griežto režimo:
nesvarbu žiemą ar vasarą, devintą valandą eidavo gulti,
o penktą ryto keldavosi. Negerdavo nė lašo degtinės, per
atlaidus ar kunigų suvažiavimus atsiprašydavo už šią
savo “ydą” ir atėjus metui eidavo ilsėtis. Zigmą jis mylėjo
kaip savo sūnų. Paprastai vargonininkas, zakristijonas ir
špitolnikas sėdėdavo prie atskiro stalo, o Zigmą
visuomet sodindavosi šalia savęs, per kalėdojimus ar
metines imdavo jį kartu. Kunigas jį eksternu paruošė
gimnazijos baigimo egzaminams. Neilgai trukus
mokinys atkaklumu ėmė lenkti savo mokytoją. Pamenu,
Zigmas pasakodavo, kai atveža numirėlį į bažnyčią, o jie
abu tuo metu sprendžia uždavinius, klebonas sakydavo:
“palauks, jam jau nėra kur skubėti...”. Sykį, kai Zigmas
klebono paliepimu prikepė kalėdaičių ir turėjo drauge
važiuoti kalėdoti, tol ginčijosi, kad nevažiuosiąs, nes
turįs mokytis, kol galų gale klebonas nenorom turėjo
nusileisti. Tuo metu greta vargoninkavimo Zigmas jau
atlikdavo visas bažnyčios raštininko pareigas.
Studijų metai...
Zigmas buvo vyriausias (ir ūgiu aukščiausias) iš septynių
vaikų šeimoje, be jo dar buvo trys seserys ir trys broliai.
Jauniausias brolis Vaclovas Aleksandravičius - kunigas,
daug metų dirbęs senojoj mažojoj medinukėj ir
dabartinėje Kauno Prisikėlimo bažnyčioje, dabar jam
arti devyniasdešimt. Zigmas buvo įpratęs rūpintis
jaunesniais šeimos nariais, todėl persikėlė į Alytų (1928
m.), nes reikėjo padėti ten gyvenančioms seserims. Čia
dėstytojaudamas Alytaus muzikos mokykloje,
vargoninkavo, vadovavo jaunimo miesto ir bažnytiniam
chorams ir tuo pačiu metu jau studijavo Kauno
konservatorijoje. Nei šokiams, nei pramogoms laiko
nebuvo, tik dirbo, dirbo ir dirbo... Važinėdamas į
paskaitas iš Alytaus į Kauną, ne tik kad nepraleido, bet
nė karto nepavėlavo į užsiėmimus. Tik paskutiniajame
kurse persikėlė į Kauną, nuomojosi kambarį šalia
Rotušės aikštės. Įpratęs prie griežto ir asketiško režimo
studijų metu, savo punktualumu ir stropumu buvo
puikus pavyzdys kolegoms. Poetas Aleksys Churginas
(1912-1990) ir kompozitorius Antanas Račiūnas (1905-
1984), aplankę mus Žvėryne, pasakojo, jog
studijuodamas Romoje, “jis nei Romos, nei Italijos
nematė. Gelbėdamasis nuo nuolatinio karščio su šlapiu
rankšluoščiu ant galvos, įmerkęs kojas šaltame
vandenyje būdavo įnikęs į knygas ir raštus”. Leisdavo
sau kiek atsikvėpti nebent sekmadieniais... [2]
Tėvas...
Zigmo Aleksandravičiaus dukra, žinoma menotyrininkė,
profesorė dr. Aleksandra Aleksandravičiūtė, savo tėvą
prisimena buvusį labai energingą, valdingą, tarsi
“nerimstantį liūtą narve”, nuolat siekiantį savo
užsibrėžtų tikslų. Ji labai jį mylėjo. Iki penkerių metų
užmigdavo tik jo nešiojama ant nugaros. Būdama 9-10
metų amžiaus, kai tėvas dirbdavo namie, ji dažniausiai
likdavo su juo. Aleksandra ypatingai ryškiai prisimena
popietes, kai jų namuose Žvėryne lankydavosi
tarpukario Lietuvos inteligentai: grįžęs iš tremties
rašytojas, poetas, dramaturgas Kazys Inčiūra (1906-
1974), fotografas Stanislovas Paulauskas, fisharmonijų
ir vargonų meistras Jeronimas (anksti miręs, jis
perrašinėdavo tėvui natas). “Pamenu, jie įeidavo
susigūžę, susitraukę, niūrūs, tačiau nusivilkę paltus ir
atsisėdę prie apvalaus medinio stalo, greta kurio aš
dažniausiai žaisdavau, tapdavo visai kitais žmonėmis,
atsipalaiduodavo ir tarsi atgydavo. Tuomet girdėdavau
nesibaigiantį humorą, laisvą juoką, kandžią ironiją. Čia
jie kalbėjosi tomis temomis, kurios negalėjo skambėti
viešai. Diskutavo apie Dievą, idealus ir niekada nelietė
buitinių temų. Jie kvėpavo pilna krūtine - tai buvo
prieškario vyriškio stilius. Tačiau, kai rengdavosi išeiti
pro duris, jie vėl tapdavo pilki ir susigūžę. Jie negalėjo
būti savimi, nuolat lydinti įtampa pamažu palaužė jų
sveikatas. Labai gaila Lietuvos vyrų inteligentų kartos,
kuriuos nušienavo karas.” [3]
Šeima...
Aleksandra mena, jog abu tėvai buvo labai stiprūs
žmonės. Nors šeima, Aleksandravičiūtės manymu buvo
patriarchalinio tipo, tačiau “kilus neaiškumams mes,
vaikai, niekada negirdėdavome ginčų ir nejausdavome
kurio vieno iš tėvų stipresnės pozicijos. Visada
žinodavome, kad bus prieita vieninga ir neginčyjama
abiejų tėvų bendra nuomonė”.
Zigmo žmona Aleksandra Aleksandravičienė
(Milevičiūtė, g. 1918 m.) kilusi iš Aukštaitijos. Jos tėvas
turėjo 60 ha dvarelį Bagaslaviškyje, buvo pasiturintis
energingas ūkininkas, ūkininkavo “moksliškai”, pagal
žemės ūkio žurnalus ir rekomendacijas, naudodamas
naujausius tuometinius agronomijos ir veterinarijos
metodus. Bagaslaviškio dvare užaugo penki vaikai: du iš
pirmosios santuokos ir trys iš antrosios: Jonas,
Marijona ir jauniausia Aleksandra, matyt, iš tėvo
paveldėjusi tvirtą būdą ir charakterį.
Aleksandra Aleksandravičienė - gydytoja iš pašaukimo.
Baigusi medicinos mokslus Kauno Vytauto Didžiojo
universitete (1942) dirbo privačioje Mažylio ligoninėje
Kaune, nuo 1945 m. - Universitetinės Antakalnio
ligoninės poliklinikoje Vilniuje. Aleksandra
Aleksandravičienė visą gyvenimą nesiskyrė ir su muzika:
vaikystėje dainavo Bagaslaviškio gimnazijos, o studijų
metais Kauno universiteto choruose. Ji visada buvo
optimistė, žingeidi, kelionių ir knygų mėgėja,
sportininkė. Ne smulkmeniška, geranoriška, mylėjo
žmones, jais rūpinosi ir nuoširdžiai su jais bendraudavo.
Žmoną Aleksandrą Aleksandravičius pagarbiai vadino
“liaudies balsu”, klausdavo jos nuomonės, tardavosi dėl
tekstų rašomai muzikai, prašydavo paklausyti ir įvertinti
sukurtas melodijas. Ji visuomet palaikė vyrą, padėjo jam
atsiskleisti kaip kūrėjui.
Sulaukusi gražaus ir garbingo amžiaus Aleksandra
Aleksandravičienė dabar gyvena Vilniaus senamiestyje
su savo dukra Aleksandra. Ji daug skaito, domisi
kultūriniu Lietuvos gyvenimu, vasaromis ilsisi
Bareišiūnų kaime. Zigmo Aleksandravičiaus šeimoje yra
ir sūnūs, abu inžinieriai: Eligijus Aleksandravičius ir
Zigmas Aleksandravičius.
Zigmo Aleksandravičiaus koncertinė veikla
Zigmo Aleksandravičiaus koncertinė veikla verta atskiro
dėmesio. Ruošdamasis vargonų koncertams jis
pasirinkdavo įvairių epochų, dažniausiai mažai žinomą
repertuarą, kurį parengdavo įtemptai dirbdamas, dažnai
ir naktimis. Artimi jo kolegos prisimena: “Atėję paryčiui
į konservatoriją, rasdavome jį mirtinai išvargusį po
naktinių darbų prie vargonų. Jis buvo savy netelpąs
žmogus (...)” [4] Baigdamas Kauno konservatoriją 1936
metų birželio 28 dieną Tėvų Jėzuitų bažnyčioje surengė
pirmąjį vargonų rečitalį. Koncerte buvo atlikta tiek
apimtimi, tiek techniškai sudėtinga programa:
J.S.Bacho Fantazija ir fuga g-moll, BWV 542, Tokata C-
dur, BWV 564, C. Francko “Didžioji simfoninė pjesė”,
op. 17, M.Regerio Sonata d-moll. To meto kritikai
teigiamai įvertino pirmąjį jo pasirodymą. Kazimieras
Banaitis Zigmą Aleksandravičių priskyrė prie “gabių
instrumentalistų-koncertantų, kuriems ateityje teks
atsakingas ir reikšmingas vaidmuo - atlikti kultūrinę
misiją [5] “. Pabrėždamas programos sudėtingumą,
įvairumą ir naujumą, kritikas pastebi, jog “priaugančioji
mūsų muzikos generacija nesibaido rimtos modernios
muzikos ir ieško kelių eiti į šį mums dar mažai žinomą
pasaulį, (...) užkirsiantį kelią neskoningam ir
pretenzingam diletantizmui, kuris pastaruoju laiku
Lietuvoj taip gausiai pradėjo reikštis” ir, tarsi
pranašaudamas Z.Aleksandravičiaus ateitį, linki jam
“kurį laiką pavažinėti į Vakarų Europos didžiuosius
centrus ir ten praplėsti savo menišką akiratį [6] ”.
Kitas Z.Aleksandravičiaus koncertas, sutraukęs visą
Kauno publiką, įvyko 1939 metų lapkričio 18 d. Kaune,
sugrįžus po studijų Romoje ir Prahoje, toje pačioje Tėvų
Jėzuitų bažnyčioje. A.Budriūno žodžiais tariant,
“koncertas praskambėjo naujai ir įtikinamai. Atlikdamas
L.Vierne’o I simfonijos finalą, C.Francko Choralą a-moll
ir F.Liszto fugą (orig. - Fantaziją ir fugą) “Ad nos, ad
salutarem undam”, Z.Aleksandravičius pasirodė
meniškai subrendęs ir techniškai pasiruošęs vargonų
maestro. Pastebėti įdomūs ir nauji balsų junginiai [7]”.
Koncertų metu Z.Aleksandravičius nesinaudodavo
asistento paslaugomis, kartais pasigirsdavo ir
“bandomųjų akordų”, jo grojimas buvo gyvas,
impulsyvus ir išraiškingas. Z.Aleksandravičius buvo
laikomas “šviesių, saulėtų nuotaikų muziku, linkusiu į
akademizmą (...), turinčiu vargoninį stilių ir dvasią, bei
valdančiu vargoninę techniką [8] ”.
Netrukus, 1940 metų kovo 15 dieną, buvo surengtas dar
vienas jo vargonų koncertas. Be G.F.Händelio, šio
koncerto repertuare vėl pasirinkti daugiausiai
romantikų ir impresionistų autorių kūriniai: C.Francko
Choralas h-moll, R.Schumanno Kanonas h-moll,
M.E.Bossi “Studie Sinfonico”, M.Regerio “Benedictus”,
F.Liszto Preliudas ir fuga B-A-C-H, S.Karg-Elerto “La
ninfa del lago” (Ežero dvasia) - liudija atlikėją buvusį
romantinės bei impresionistinės vargonų muzikos
šalininką. Tai patvirtina ir kitas jo vargonų muzikos
rečitalis, įvykęs 1943 vasario 21 Kauno Įgulos
bažnyčioje. Be J.S.Bacho Tokatos F-dur, BWV 540, ir
A.Corelli Pastoralės, skambėjo R.Manari “Koncertinis
etiudas” pedalams, M.E.Bossi “Heroinė pjesė”, M.Dupré
“Variacijos Kalėdinės giesmės tema”, S.Karg-Elerto
“Ežero dvasia”, C.Francko Finalas, op. 21. “Koncertas
pasižymėjo aukštu meniniu lygiu (...), gausiai susirinkę
klausytojai buvo nustebinti grojančiojo muzikaliai ir
techniškai tobulu, rafinuotu ir stilistiškai išryškintu
kūrinių atlikimu [9] ”.
Pedagoginiai principai ir metodika
Zigmo Aleksandravičiaus pedagoginė veikla paremta
žymių muzikologų, žinomų vargonų meno tyrinėtojų bei
jo paties teoriniais darbais. Z.Aleksandravičius
nuodugniai analizavo naujausią to meto vargonų
literatūrą, supažindinančią su registruotės ir
interpretavimo tradicijomis. Ja remdamasis, parašė tris
stambius metodinius veikalus: “Vargonų orkestracija”,
“Improvizavimo vadovėlis vargonininkams” ir studiją
“Vargonų registracijos menas” (ji dar vadinta
“Organografija”). Pastarajame darbe pateikta daugiausia
metodinės medžiagos, ir apskritai tai buvo stambiausias
tuo metu verstas į lietuvių kalbą metodinės vargonų
literatūros veikalas. Visi Z.Aleksandravičiaus metodiniai
darbai yra likę rankraščiuose.
“Organografija” - tai keturių dalių darbas apie italų,
vokiečių, prancūzų XX a. vargonavimo meną, kuriame,
remdamasis žymių italų vargonų tyrėjų veikalais,
autorius atveria italų vargonų mokyklos duris Lietuvos
vargonininkams. Nemažai dėmesio čia skirta italų
vargondirbių kūriniams. Tuomet tai buvo labai
vertingos žinios Lietuvos vargonininkams,
susipažinusiems tik su vokiečių ir prancūzų vargonų
tradicijomis. Čia išvardytas platus XX a. vargonų meno
tyrinėtojų sąrašas teikė tuomet pačią naujausią
informaciją, autoriaus išversti itališki terminai ir
sąvokos atskleidė naujus italų vargonų kultūros
labirintus. Z.Aleksandravičius “Organografiją” ketino
įtraukti į Kauno konservatorijos Vargonų skyriaus
mokymo planą.
Svarbią mokomąją reikšmę turėjusi Z.Aleksandravičiaus
studija “Vargonų orkestracija” yra tarsi “Organografijos”
pratęsimas ir papildymas. Šiame veikale labai detaliai ir
aiškiai išdėstyti ne tik pagrindiniai vargonų balsuotės
principai, bet įsigilinta ir į bendrą instrumento
mechaninę konstrukciją bei veikimo principus.
Remdamasis įvairiomis mokyklomis ir autoriais, jis
detaliai perteikė skaitytojui vargonų registruotės
principus. Vadovėlyje “Vargonų orkestracija” sutelkta
paties Z.Aleksandravičiaus praktinė patirtis su jo
individualiais pamąstymais ir pastebėjimais.
Z.Aleksandravičiaus metodinių veikalų sąvadą papildo
12 pamokų “Improvizavimo vadovėlis vargonininkams”.
Jame sujungtos vargonų technikos, harmonijos,
kontrapunkto, grigališkojo choralo, kompozicijos ir
instrumentuotės sritys. Šioje improvizavimo mokymo
priemonėje pabrėžtinai akcentuojamas nuolatinis
darbas, metodiškas mokymasis, skiepijama drausmė.
Išvados padarytos iš paties autoriaus patirties, jam
besiruošiant improvizavimo egzaminams Paryžiaus
konservatorijoje.
Pagal Z.Aleksandravičiaus sudarytą septynerių mokslo
metų Vargonų skyriaus programą (1942) su trejų metų
improvizacijos bei 2 metų specializacijos kursais
vargonų klasės klausytojai Kauno konservatorijoje, deja,
mokėsi neilgai, tik keletą metų. 1943-iaisiais vokiečių
valdžiai uždarius Kauno konservatoriją, nutrūko
mokslas ir Vargonų skyriuje. Tiesa, 1945 metais Vilniaus
konservatorijoje įsteigtoje vargonų klasėje kurį laiką
buvo mokoma pagal šią sudarytą programą. 1949 metais
sujungus Kauno ir Vilniaus konservatorijas vargonų
klasė buvo panaikinta. Z.Aleksandravičius dar kurį laiką
dėstė teorines disciplinas. Buvęs besąlygiškai reiklus
sau, daug reikalavo ir iš savo studentų.
Kūriniai vargonams
Prie vargonų Z.Aleksandravičius vėl sugrįžo 1962 m., tik
ne kaip atlikėjas, bet kaip kompozitorius.
Z.Aleksandravičiaus vargonų kūryba nėra gausi, kaip ir
bendrai visas lietuvių vargonininkų kūrybinis palikimas,
todėl vargonininkams ji vertinga. Muzikos kritikų
vertinimu, Z.Aleksandravičiaus kompozicijos parašytos
nuosaikiu, neperžengiančiu akademinės polifonijos ir
harmonijos ribų, stiliumi. Šią nuomonę patvirtina
Z.Aleksandravičiaus kompozicijos dėstytojo Prahos
konservatorijoje Otokaro Šíno žodžiai: “Stengiausi iš
tavęs padaryti modernistą, tačiau klydau - esi iki kaulų
smegenų klasikas ir būsi neoklasiku - tai tavo kelias [10]
”. Vargonų kūriniai, kaip ir visa metodinė
Z.Aleksandravičiaus literatūra, yra likę rankraščiuose.
Tai “Lyrinė-epinė simfoninė poema” C-dur (Andante
maestoso, Andante sostenuto e cantabile, Allegro con
brio), “Gedulingas maršas” (Marche funébre) c-moll,
Nr. 1 (Largo) ir “Rondo” D-dur (iš op. “Dangutė”), Nr. 2
(Poco adagio). Dalis jų yra perdirbti iš simfoninių
veikalų, kiti - iš klavyro. Rankraštyje yra išlikusi dar
1939 m. sukurta giesmė “Tėve mūsų” ir vėliau parašytas
“Maršas” g-moll, Nr. 6.
Ryškiausias, geriausiai vertinamas, “vargoniškiausias” ir
dažniausiai atliekamas Z.Aleksandravičiaus kūrinys
vargonams - “Tema ir variacijos vargonams” d-moll
(Lento). Romantinės prancūzų muzikos dvasioje
sukomponuotame kūrinyje girdimos ir lietuvių liaudies
dainų intonacijos. Tema ir 10 ją plėtojančių variacijų
kontrastingos savo nuotaikomis, tempais, faktūra,
registruote. Variacijas Lietuvoje yra atlikę Bernardas
Vasiliauskas, Nijolė Dainienė. Po Z.Aleksandravičiaus
mirties, 1967 metais žymus estų vargonininkas,
kompozitorius Hugo Lepnurmas (1914-1999) atliko jo
“Temą ir variacijas” vargonams kaimyninėse šalyse
(”Rondo” puikiai tiko vargonų bisui). Koncertai
skambėjo Tbilisyje, Baku, Erevane, Rygoje. “Kuo
daugiau su jomis dirbu, tuo daugiau man jos patinka -
jose yra daug lietuviškos žemės, liaudies, laisvos
lietuviškos jūros ir lietuviškos sielos. Noriu jas vis griežti
ir griežti [11] ”.
Epilogas
Apie Zigmo Aleksandravičiaus asmenybę mums byloja
palikti jo darbai: metodiniai veikalai, koncertai,
pedagoginė veikla, kūryba. Apie jį rašė Lietuvos
muzikologai: Rimantas Gučas, Jūratė Landsbergytė,
V.Smolskienė. Jo teoriniais veikalais bei juo pačiu kaip
profesionaliu pedagogu ir atlikėju, išmanančiu Europos
vargonų mokyklas, domėjosi ir kaimyninių šalių
aukštųjų mokyklų specialistai: Hugo Lepnurmas,
Aleksandras Gedike (1877-1957), Leonidas Roizmanas
(1916-1989). Zigmas Aleksandravičius išugdė eilę žymių
Lietuvos muzikų. Jo mokiniais buvo muzikologai
Algirdas Jonas Ambrazas, Vytautas Venckus (1922-
1997), altininkas Jurgis Fledžinskas (1924-1988),
kompozitorius Leonas Povilaitis ir daugelis kitų,
pasirinkusių profesionalaus muziko kelią, tapusių
muzikinės Lietuvos kultūros ir meno skleidėjais.
Vargonininkams Z.Aleksandravičius atkėlė vartus į italų
vargonų meno ir muzikos pasaulį. Zigmo
Aleksandravičiaus indėlis į Lietuvos muzikos ir ypač
vargonų kultūrą yra reikšmingas ir neišdildomas. “Tai
buvo žmogus, kuris nedvejodamas visa, kas brangiausia,
aukojo muzikai [12] ”.
[1] Atestatas, diplomai ir kiti mokslo pažymėjimai, nuorašai lietuvių,
rusų, čekų, italų kalbomis; Studentų ir dėstytojų bylos;
Aleksandravičiaus Z. Curriculum vitae ir kiti dokumentai. - Lietuvos
literatūros ir meno archyvas (toliau LLMA, reorganizuotas į Lietuvos
centrinį valstybės archyvą); Lietuvos muzikos istorija.
Nepriklausomybės metai 1918-1940. Sudarytojas A.J.Ambrazas, Vilnius,
2009.
[2, 3] Iš autorės užrašyto pokalbio su Z.Aleksandravičiaus žmona
Aleksandra Aleksandravičiene, 2009 m. balandžio mėn.
[4] A.Račiūno, B.Dvariono, V.Ramanausko, prisiminimai užrašyti
J.Žuko. Mašinraštis, 1991 12 31, Jono Žuko asmeninis archyvas.
[5, 6] Banaitis. K. Aleksandravičiaus vargonų koncertas, LLMA, f . 56,
ap. 1, b. 121.
[7] A.Budriūnas. Z.Aleksandravičiaus vargonų koncertas // Muzikos
barai 1939, Nr. 11, p. 298.
[8] J.Karvelis. Aleksandravičiaus vargonų koncertas // Lietuvos žinios,
1939 11 20.
[9] Nabažas J. Z.Aleksandravičiaus vargonų koncertas, LLMA, f. 56, ap.
1, b. 121.
[10] Gučas R. Zigmas Aleksandravičius ir vargonai. Rankraštis (citata
užrašyta iš autoriaus pokalbio su Z.Aleksandravičiaus žmona), 1971,
Rimanto Gučo archyvas.
[11] H.Lepnurmo laiškas A.Aleksandravičienei, 1966 kovo 12, LLMA, f.
56, ap. 1, b. 190.
[12] Fledžinskas J. Mano harmonijos mokytojas. Jurgio Fledžinsko
prisiminimai apie Zigmą Aleksandravičių, mašinraštis, 1986 06 02,
Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejaus archyvas.
Nuotraukos - iš Aleksandravičių šeimos archyvo.